Pajatoimintapäivät päiväkoti Liinakossa : kuinka järjestää lasta osallistava paja-toiminta.
Nurmi, Tuuli; Puukko, Veera (2011)
Nurmi, Tuuli
Puukko, Veera
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815892
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Nurmi, Tuuli ja Puukko, Veera
Pajatoimintapäivä päiväkoti Liinakossa : kuinka järjestää lasta osallistava pajatoiminta. Helsinki, syksy 2011, s. 78, 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, sosionomi (AMK) + Lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme oli kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli suunnitella, jär-jestää ja arvioida päiväkoti Liinakkoon koko talon yhteiset pajatoimintapäivät siten, että ne lisäisivät mahdollisimman paljon lasten osallisuutta. Lisäksi tarkoituksenamme on antaa neuvoja, miten hyvä pajatoiminta järjestetään, jotta lapsen osallisuus mahdollistuu. Opinnäytetyömme on osa varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö VKK-Metron kehittämishanketta, jonka teemana oli lasten ja vanhempien osallisuuden lisääminen. Liinakko kuului hankkeen tutkimuspäiväkotiverkostoon ja heidän kehittämiskohteenaan oli lasten osallisuuden lisääminen koko talon yhteistä pienryhmätoimintaa ja projektimaista työskentelytapaa kehittämällä.
Pajatoimintapäivät sisälsivät neljä erilaista pajaa kahtena peräkkäisenä päivä-nä. Pajatoimintapäiviin osallistui noin 50 lasta ja 11 kasvattajaa. Osallisuuden toteutumista arvioimme Nigel Thomasin osallisuuden ulottuvuuksien mukaan ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme osallistuvaa havainnointia.
Teoriatietojen ja pajatoimintapäiviemme pohjalta voimme todeta, että pajatoi-minnalla on mahdollista lisätä lasten osallisuutta. Tämän toteutuminen kuitenkin edellyttää toiminnan järjestämistä tietyt asiat huomioiden. Pajatoiminnan tulee muun muassa lähteä lasten omista ideoista, heidän on oltava mukana vaikuttamassa prosessin kaikissa vaiheissa ja heillä on oltava vapaus valita, mihin pajoihin osallistuvat ja kuinka kauan niissä ovat.
Avainsanat: lapset, osallisuus, varhaiskasvatus, työpajat, ryhmätoiminta, kehittäminen, pienryhmät
Nurmi, Tuuli ja Puukko, Veera
Pajatoimintapäivä päiväkoti Liinakossa : kuinka järjestää lasta osallistava pajatoiminta. Helsinki, syksy 2011, s. 78, 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, sosionomi (AMK) + Lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme oli kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli suunnitella, jär-jestää ja arvioida päiväkoti Liinakkoon koko talon yhteiset pajatoimintapäivät siten, että ne lisäisivät mahdollisimman paljon lasten osallisuutta. Lisäksi tarkoituksenamme on antaa neuvoja, miten hyvä pajatoiminta järjestetään, jotta lapsen osallisuus mahdollistuu. Opinnäytetyömme on osa varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö VKK-Metron kehittämishanketta, jonka teemana oli lasten ja vanhempien osallisuuden lisääminen. Liinakko kuului hankkeen tutkimuspäiväkotiverkostoon ja heidän kehittämiskohteenaan oli lasten osallisuuden lisääminen koko talon yhteistä pienryhmätoimintaa ja projektimaista työskentelytapaa kehittämällä.
Pajatoimintapäivät sisälsivät neljä erilaista pajaa kahtena peräkkäisenä päivä-nä. Pajatoimintapäiviin osallistui noin 50 lasta ja 11 kasvattajaa. Osallisuuden toteutumista arvioimme Nigel Thomasin osallisuuden ulottuvuuksien mukaan ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme osallistuvaa havainnointia.
Teoriatietojen ja pajatoimintapäiviemme pohjalta voimme todeta, että pajatoi-minnalla on mahdollista lisätä lasten osallisuutta. Tämän toteutuminen kuitenkin edellyttää toiminnan järjestämistä tietyt asiat huomioiden. Pajatoiminnan tulee muun muassa lähteä lasten omista ideoista, heidän on oltava mukana vaikuttamassa prosessin kaikissa vaiheissa ja heillä on oltava vapaus valita, mihin pajoihin osallistuvat ja kuinka kauan niissä ovat.
Avainsanat: lapset, osallisuus, varhaiskasvatus, työpajat, ryhmätoiminta, kehittäminen, pienryhmät