Luonnonkatastrofien ja niistä uutisoinnin vaikutukset matkailijoiden lähtöpäätöksiin
Pöyhönen, Annukka (2011)
Pöyhönen, Annukka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717420
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli kirjoittajan mielenkiinnoto luonnonkatastrofien matkailullisia vaikutuksia kohtaan. Vuosien mittaan luonnonkatastrofien määrä on kasvanut ja ihmiskunta kohtaa ne yhä vain voimakkaampina. Ihminen luo ja rakentaa jatkuvasti uutta, mikä saattaa osaltaan vaikuttaa siihen, kuinka paljon tuhoa luonnonkatastrofit aiheuttavat ja kuinka tuhoisina me ne koemme. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä oli kolme. Vaikuttavatko luonnonkatastrofit matkailijoiden lähtöpäätöksiin ja matkailumotivaatioon? Millainen vaikutus medialla on matkailumotivaatioon? Kuinka katastrofien ilmeneminen ja niiden seuraukset vaikuttavat matkailumotivaatioon?
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus luonnonkatastrofeilla on matkailijoiden lähtöpäätöksiin ja matkailutottumuksiin ja kuinka suurena vaikuttajana media toimii lähtöpäätöksiä tehdessä. Työssä pohdittiin sitä, kuinka riskialttiina matkailijat pitävät katastrofien alle jääneitä matkailumaita ja kuinka valmiita he ovat tulevaisuudessa matkustamaan näille alueille. Työ perustui eri Internet-lähteistä, ammattikirjallisuudesta ja aiheeseen liittyvistä artikkeleista ja keskusteluista saatuun tutkimusmateriaaliin. Työssä käsiteltiin erityyppisiä katastrofeja, matkailuturvallisuutta sekä matkailumotivaatiota ja eri tekijöitä, jotka tähän motivaatioon vaikuttavat, kuten mediaa.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan luonnonkatastrofit eivät suuremmin vaikuta suomalaisten matkailutottumuksiin. Osa pitää niitä vaarallisena, muttei uskota niiden osuvan omalle kohdalle. Tutkittavista keskusteluista löytyi kuitenkin myös niitä vastaajia, jotka joko omakohtaisten tai läheisten kokemusten vuoksi pelkäävät luonnonkatastrofin osumista omalle kohdalle ja tästä syystä välttää katastrofialueille matkustamista. Median retoriikasta tehty analyysi taas osoittaa, että mediat käyttävät monia retorisia keinoja vakuuttaakseen lukijat uutisillaan. Kyseiset retoriset keinot vaikuttavat myös matkailijoiden lähtöpäätöksiin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että media on matkailijoille tärkeä tiedonlähde matkoja mietittäessä ja tästä syystä media pystyy vaikuttamaan suomalaisten matkailuun.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus luonnonkatastrofeilla on matkailijoiden lähtöpäätöksiin ja matkailutottumuksiin ja kuinka suurena vaikuttajana media toimii lähtöpäätöksiä tehdessä. Työssä pohdittiin sitä, kuinka riskialttiina matkailijat pitävät katastrofien alle jääneitä matkailumaita ja kuinka valmiita he ovat tulevaisuudessa matkustamaan näille alueille. Työ perustui eri Internet-lähteistä, ammattikirjallisuudesta ja aiheeseen liittyvistä artikkeleista ja keskusteluista saatuun tutkimusmateriaaliin. Työssä käsiteltiin erityyppisiä katastrofeja, matkailuturvallisuutta sekä matkailumotivaatiota ja eri tekijöitä, jotka tähän motivaatioon vaikuttavat, kuten mediaa.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan luonnonkatastrofit eivät suuremmin vaikuta suomalaisten matkailutottumuksiin. Osa pitää niitä vaarallisena, muttei uskota niiden osuvan omalle kohdalle. Tutkittavista keskusteluista löytyi kuitenkin myös niitä vastaajia, jotka joko omakohtaisten tai läheisten kokemusten vuoksi pelkäävät luonnonkatastrofin osumista omalle kohdalle ja tästä syystä välttää katastrofialueille matkustamista. Median retoriikasta tehty analyysi taas osoittaa, että mediat käyttävät monia retorisia keinoja vakuuttaakseen lukijat uutisillaan. Kyseiset retoriset keinot vaikuttavat myös matkailijoiden lähtöpäätöksiin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että media on matkailijoille tärkeä tiedonlähde matkoja mietittäessä ja tästä syystä media pystyy vaikuttamaan suomalaisten matkailuun.