Yhteisödiagnoosin hyödyntäminen hoitotyössä : Yhteisödiagnoosi lemiläisistä 7-luokkalaisista
Haiko, Mari; Hirvonen, Salla (2011)
Haiko, Mari
Hirvonen, Salla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella yhteisödiagnoosin hyödyntämistä käytännön hoitotyössä sekä syventää aiemmin tehtyä yhteisödiagnoosia. Aihe oli kiinnostava ja ajankohtainen ja halusimme paneutua yhteisödiagnoosin hyödyntämiseen laajemmin.
Yhteisödiagnoosia käytetään välineenä yhteisön terveyden ja sen edistämiseen liittyvien tarpeiden arvioinnissa. Yhteisön terveydestä ja hyvinvoinnista sekä niiden ehdoista kerätään, kuvataan, analysoidaan ja jaetaan tietoa. Pyrkimyksenä on luoda kokonaiskuva yhteisöstä. Yhteisödiagnoosi voidaan toteuttaa esimerkiksi tietyssä kaupungissa, asuinalueella, koulussa tai työyhteisössä.
Aiemmin tehdyn yhteisödiagnoosin kohderyhmänä olivat Lemin koulukeskuksen seitsemäsluokkalaiset. Ryhmä oli helposti saavutettavissa kyselyä varten Lemin koulukeskuksen kautta ja otos oli riittävän suuri. Kyselyssä selvitettiin muun muassa oppilaiden terveyskäyttäytymistä, sosiaalisia suhteita ja tulevaisuuden suunnitelmia. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyä, joka sisälsi muutaman avoimen kysymyksen.
Kyselyn tulosten ja muiden tutkimusten perusteella nuorten vanhempia täytyisi saada aktiivisemmin ja vastuullisemmin mukaan nuorten elämään vanhempina, ei kaverina. Tulisi huomioida nuorten mielenterveys, ei pelkästään fyysinen terveys. Terveellisistä elämäntavoista puhutaan tänä päivänä paljon mm. mediassa, joten fyysisen terveyden edistäminen ja siitä huolehtiminen on seitsemäsluokkalaisille jo tuttua. Sen voi havaita myös kyselyn vastauksistakin.
Jatkotutkimusehdotuksena opinnäytetyölle on saman kyselyn toteuttaminen kaupunkilaiselle seitsemännelle luokalle, jolloin voidaan vertailla maalla ja kaupungissa asuvien nuorten terveystottumuksia ja terveysriskejä.
Yhteisödiagnoosia käytetään välineenä yhteisön terveyden ja sen edistämiseen liittyvien tarpeiden arvioinnissa. Yhteisön terveydestä ja hyvinvoinnista sekä niiden ehdoista kerätään, kuvataan, analysoidaan ja jaetaan tietoa. Pyrkimyksenä on luoda kokonaiskuva yhteisöstä. Yhteisödiagnoosi voidaan toteuttaa esimerkiksi tietyssä kaupungissa, asuinalueella, koulussa tai työyhteisössä.
Aiemmin tehdyn yhteisödiagnoosin kohderyhmänä olivat Lemin koulukeskuksen seitsemäsluokkalaiset. Ryhmä oli helposti saavutettavissa kyselyä varten Lemin koulukeskuksen kautta ja otos oli riittävän suuri. Kyselyssä selvitettiin muun muassa oppilaiden terveyskäyttäytymistä, sosiaalisia suhteita ja tulevaisuuden suunnitelmia. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyä, joka sisälsi muutaman avoimen kysymyksen.
Kyselyn tulosten ja muiden tutkimusten perusteella nuorten vanhempia täytyisi saada aktiivisemmin ja vastuullisemmin mukaan nuorten elämään vanhempina, ei kaverina. Tulisi huomioida nuorten mielenterveys, ei pelkästään fyysinen terveys. Terveellisistä elämäntavoista puhutaan tänä päivänä paljon mm. mediassa, joten fyysisen terveyden edistäminen ja siitä huolehtiminen on seitsemäsluokkalaisille jo tuttua. Sen voi havaita myös kyselyn vastauksistakin.
Jatkotutkimusehdotuksena opinnäytetyölle on saman kyselyn toteuttaminen kaupunkilaiselle seitsemännelle luokalle, jolloin voidaan vertailla maalla ja kaupungissa asuvien nuorten terveystottumuksia ja terveysriskejä.