Eskarilaisen vanhemmasta koululaisen vanhemmaksi : Miten esiopetus voisi tukea erityislasten vanhempia nivelvaiheessa
Piirainen, Päivi (2009)
Piirainen, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083786
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia esiopetuksen henkilökunnan tarjoamaa tukea pidennetyn oppi-velvollisuuden piiriin kuuluvien esikoululaisten vanhemmille nivelvaiheessa eli vaiheessa, jol-loin lapsi siirtyy esiopetuksesta kouluun. Pidennetty oppivelvollisuus on määritelty laissa 11 vuoden pituiseksi oppivelvollisuudeksi ja sen piiriin kuuluvat lähinnä vaikeasti aisti-, liikunta-, tai kehitysvammaiset sekä vaikeasti dysfaattiset lapset. Tutkimuksen kohderyhmän lapset kä-vivät esaiopetusta kunnallisessa päiväkodissa lukuvuonna 2007- 2008 eteläsuomalaisessa kau-pungissa.
Tutkimuksen ote oli laadullinen. Tutkimus suoritettiin huhti-, toukokuussa 2008 strukturoiduil-la kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin vanhemmille päiväkotien kautta. Kyselyyn osallistuvia perheitä oli 21, joista 7 osallistui tutkimukseen.
Tutkimuksen pääongelmana oli esiopetuksen henkilökunnan nivelvaiheen tuki vanhemmille ja se nähtiin sosiaalisena tukena. Tuki jaettiin alaongelmiin, jotka olivat emotionaalinen, tiedol-linen ja konkreettinen tuki. Alaongelmat teemoiteltiin.
Tutkimuksessa todettiin vanhempien olevan melko tyytyväisiä esiopetukselta saamaansa tu-keen nivelvaiheessa. Vuorovaikutus esiopetuksen henkilökunnan kanssa koettiin pääosin hy-väksi. Vanhemmat tunsivat, että heillä on suurin päätösvalta lapsensa asioihin. Myös tietoon lapsen kehitykseen ja kasvatukseen liittyvistä asioista, sekä arjen hallinnan tukemiseen oltiin tyytyväisiä. Vanhemmat olivat kuitenkin tyytymättömiä siihen konkreettiseen ja tiedolliseen tukeen, jonka esiopetus oli tarjonnut heille tulevaan kouluun tutustumisesta ja itse koulusta.
Tutkimuksen ote oli laadullinen. Tutkimus suoritettiin huhti-, toukokuussa 2008 strukturoiduil-la kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin vanhemmille päiväkotien kautta. Kyselyyn osallistuvia perheitä oli 21, joista 7 osallistui tutkimukseen.
Tutkimuksen pääongelmana oli esiopetuksen henkilökunnan nivelvaiheen tuki vanhemmille ja se nähtiin sosiaalisena tukena. Tuki jaettiin alaongelmiin, jotka olivat emotionaalinen, tiedol-linen ja konkreettinen tuki. Alaongelmat teemoiteltiin.
Tutkimuksessa todettiin vanhempien olevan melko tyytyväisiä esiopetukselta saamaansa tu-keen nivelvaiheessa. Vuorovaikutus esiopetuksen henkilökunnan kanssa koettiin pääosin hy-väksi. Vanhemmat tunsivat, että heillä on suurin päätösvalta lapsensa asioihin. Myös tietoon lapsen kehitykseen ja kasvatukseen liittyvistä asioista, sekä arjen hallinnan tukemiseen oltiin tyytyväisiä. Vanhemmat olivat kuitenkin tyytymättömiä siihen konkreettiseen ja tiedolliseen tukeen, jonka esiopetus oli tarjonnut heille tulevaan kouluun tutustumisesta ja itse koulusta.