Sisäinen auditointi ja laadunhallinta Tilitoimisto X:ssä
Kuitunen, Kaisu (2011)
Kuitunen, Kaisu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717586
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää sisäisen auditoinnin toimivuus osana laadunhallintaa sekä sisäisen auditoinnin nykyaikaisuus ja helppokäyttöisyys eräässä suomalaisessa tilitoimistossa. Tarkoitus on myös löytää sisäisestä auditoinnista kehityskohteita ja kehittää niitä edelleen paremman kokonaisuuden aikaansaamiseksi. Tutkimusongelma on miten sisäinen auditointi toimii osana laadunhallintaa toimeksiantajayrityksen työntekijöiden mielestä.
Olen siis rajannut tutkimusongelmaa siten, että se keskittyy selvittämään henkilöstön mielipiteitä, eikä se pyri yleistämään sisäisen auditoinnin tuloksia yleensä. Tutkimusongelmani on selittävä, koska haastattelun tuloksista käy ilmi työntekijöiden mielipiteet. Tämän perusteella myös tutkimusongelman ratkaisut ovat selittäviä, koska tutkimusongelman kysymys vaatii kuvailevaa vastaustapaa, kun kysymyksenä on ”miten”. Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta: laadusta sekä laadunvarmistuksesta tilitoimistossa.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus on toteutettu käyttämällä teemahaastattelua, joka koostui 51 pääkysymyksestä ja mahdollisista alakysymyksistä. Tutkimusta varten on haastateltu seitsemää toimeksiantajayrityksen yhdeksästä työntekijästä. Aineisto on litteroitu nauhurilta Word-tiedostoon ennen analysointia ja tulosten kirjoittamista.
Tutkimuksessa selviää, että työntekijät ovat melko yksimielisiä sisäisen auditoinnin ja laadunhallinnan nykytasosta. He kokevat, että yritys toimii laatukäsikirjan mukaisesti, mutta varsinaista sisäisen auditoinnin prosessia tulisi kehittää. Myös asiakassuhteiden ja oman asiantuntijuuden osa-alueista löytyy kehitettävää.
Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella voidaan päätellä, että laatu on moniulotteinen käsite ja laadunhallintaan liittyy suuri määrä eri osa-alueita, jotka täytyy ottaa huomioon hyviin tuloksiin pääsemiseksi. Onnistunut kokonaisvaltainen laadunhallinta edistää yrityksen liiketoimintaa, mutta laatutyö on loputon prosessi.
Olen siis rajannut tutkimusongelmaa siten, että se keskittyy selvittämään henkilöstön mielipiteitä, eikä se pyri yleistämään sisäisen auditoinnin tuloksia yleensä. Tutkimusongelmani on selittävä, koska haastattelun tuloksista käy ilmi työntekijöiden mielipiteet. Tämän perusteella myös tutkimusongelman ratkaisut ovat selittäviä, koska tutkimusongelman kysymys vaatii kuvailevaa vastaustapaa, kun kysymyksenä on ”miten”. Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta: laadusta sekä laadunvarmistuksesta tilitoimistossa.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus on toteutettu käyttämällä teemahaastattelua, joka koostui 51 pääkysymyksestä ja mahdollisista alakysymyksistä. Tutkimusta varten on haastateltu seitsemää toimeksiantajayrityksen yhdeksästä työntekijästä. Aineisto on litteroitu nauhurilta Word-tiedostoon ennen analysointia ja tulosten kirjoittamista.
Tutkimuksessa selviää, että työntekijät ovat melko yksimielisiä sisäisen auditoinnin ja laadunhallinnan nykytasosta. He kokevat, että yritys toimii laatukäsikirjan mukaisesti, mutta varsinaista sisäisen auditoinnin prosessia tulisi kehittää. Myös asiakassuhteiden ja oman asiantuntijuuden osa-alueista löytyy kehitettävää.
Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella voidaan päätellä, että laatu on moniulotteinen käsite ja laadunhallintaan liittyy suuri määrä eri osa-alueita, jotka täytyy ottaa huomioon hyviin tuloksiin pääsemiseksi. Onnistunut kokonaisvaltainen laadunhallinta edistää yrityksen liiketoimintaa, mutta laatutyö on loputon prosessi.