E-retailers and their marketing practises : a study of Finnish electronics E-retailers that are listed on price comparison websites
Fagerlund, Meri-Tuuli (2011)
Fagerlund, Meri-Tuuli
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517180
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy selvittämään vähittäismyyntiverkkokauppojen markkinointi- ja kilpailukäytäntöihin liittyviä erityispiirteitä. Kyseinen toimiala on kasvanut maailmanlaajuisesti huomattavalla vauhdilla jo usean vuoden ajan. Suosituimmat verkossa liikkuvat hyödykkeet ovat tuotteita ja palveluja, joiden ominaisuuksia on helppo verrata keskenään. Kehitys on johtanut hintavertailusivustojen räjähdysmäiseen suosioon ja kasvuun, sillä nämä sivustot tarjoavat helpon keinon vaihtoehtojen tarkasteluun. Nykyaikainen verkkokuluttaja on entistä tietoisempi valintamahdollisuuksistaan ja on valmis käyttämään erilaisia keinoja tiedon etsimiseen internetistä.
Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, kuinka paljon suomalaiset, pääasiassa elektroniikkaa myyvät vähittäismyyntiverkkokaupat keskittyvät käyttämään hintavertailusivustoja markkinointikeinonaan. Erityiskohderyhmäksi valittiin elektroniikkaverkkokaupat, sillä niiden myymät tuotteet ovat hyvin homogeenisiä ja tuotteiden hintoja on hyvin helppo vertailla esimerkiksi hintavertailusivustojen avulla.
Tutkimus nojautui suureksi osaksi klassisiin markkinointiteorioihin, sillä verkkomarkkinoihin kohdistuu jatkuva muutospaine. Klassinen teoria tasapainottaa hyvin jatkuvan muutoksen alaisena olevaa tutkimuskohdetta. Ensisijainen tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, joka lähestyi aihetta nimenomaan kartoittamalla verkkokauppaedustajien mielipiteitä.
Tuloksista käy ilmi, että toistensa kanssa kilpailevat verkkokaupat eivät pidä pääasiallisena kilpailumenetelmänä tuotteiden hintoja, vaikka yritykset luulivat asiakkaiden olevan kiinnostuneita erityisesti tuotteiden hinnoista. Tulosten mukaan hintavertailusivustot ovat lisäksi suomalaisten elektroniikkaverkkokauppojen suosituin myynninedistämiskeino.
Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, kuinka paljon suomalaiset, pääasiassa elektroniikkaa myyvät vähittäismyyntiverkkokaupat keskittyvät käyttämään hintavertailusivustoja markkinointikeinonaan. Erityiskohderyhmäksi valittiin elektroniikkaverkkokaupat, sillä niiden myymät tuotteet ovat hyvin homogeenisiä ja tuotteiden hintoja on hyvin helppo vertailla esimerkiksi hintavertailusivustojen avulla.
Tutkimus nojautui suureksi osaksi klassisiin markkinointiteorioihin, sillä verkkomarkkinoihin kohdistuu jatkuva muutospaine. Klassinen teoria tasapainottaa hyvin jatkuvan muutoksen alaisena olevaa tutkimuskohdetta. Ensisijainen tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, joka lähestyi aihetta nimenomaan kartoittamalla verkkokauppaedustajien mielipiteitä.
Tuloksista käy ilmi, että toistensa kanssa kilpailevat verkkokaupat eivät pidä pääasiallisena kilpailumenetelmänä tuotteiden hintoja, vaikka yritykset luulivat asiakkaiden olevan kiinnostuneita erityisesti tuotteiden hinnoista. Tulosten mukaan hintavertailusivustot ovat lisäksi suomalaisten elektroniikkaverkkokauppojen suosituin myynninedistämiskeino.