Bistroravintolat Ruisrockissa
Isomäki, Anette (2011)
Isomäki, Anette
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617313
Tiivistelmä
Jo vuosikymmeniä toimineen, Turun Ruissalossa vuosittain heinäkuussa pidettävän Ruisrock – musiikkifestivaalin ravintolamaailmaa on viime vuosina laajennettu. Perinteisen festivaalipikaruoan hillitymmäksi ja sivistyneemmäksi vaihtoehdoksi on luotu bistro – ravintolakonsepti, jota Ruisrockissa toteutetaan kahdessa eri ravintolassa: suuremmassa Ruisbistrossa ja pienemmässä Rantabistrossa. Kesällä 2011 Ruisbistrossa oli noin 150 ja Rantabistrossa 50 asiakaspaikkaa.
Ruisrockin sivistyneet bistroravintolat tuovat normaaliin festivaaliruokailuun oman säväyksensä. Ravintolat haluavat tarjota itse tehtyä, laadukasta ja kotiruokamaista ruokaa vaativampaan makuun, nostamatta kuitenkaan annosten hintoja pilviin. Ruoka syödään bistrossa oikeilla aterimilla mahdollisuuksien mukaan, ja ateriat valmistetaan alueelle tuoduissa keittiökonteissa. Ravintola-annokset ovat hinnaltaan keskimäärin 13–15 euroa, joten hinta ei ole esteenä suosiolle.
Ruisrockin tuottaja Maria Silvasto Vantaan Festivaalit Oy:stä sekä ravintolapäällikkö Nina Hartikainen Tavastia Oy:stä pyysivät keväällä 2011 opiskelijan apua, jotta Ruisrockin bistroravintolat saisivat enemmän näkyvyyttä ja suosiota. Ravintolat eivät ole olleet erityisen suosittuja viime vuosina, vaikka mainostamista on kokeiltu useissa eri kanavissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on Ruisrockin bistroravintolakonseptin toimivuuden selvittäminen ja toiminnan kehittäminen asiakaskyselyjen pohjalta. Opinnäytetyössä esitellään kaksi erilaista kyselyä, jotka toteutettiin Ruisrockissa 2011, 8.-10. heinäkuuta 2011. Ensimmäinen kysely toteutettiin festivaalialueella, ja sillä kartoitettiin bistroravintolakonseptin tunnettuutta festivaalikävijöiden keskuudessa. Toinen kysely suoritettiin Ruisbistrossa, se jaettiin ravintolassa ruokailleille, jotta saataisiin lisätietoa ruoan ja palvelun laadusta. Teoria pohjautuu lähdeteoksiin, jotka koskivat yrityksen kehitystä sekä SWOT – analyysia.
Kyselyjen tuloksia sekä teoriaa apuna käyttäen bistrokonseptille on laadittu muutamia parannusehdotuksia, jotka esitellään tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä. Asioita on tutkittu asiakaslähtöisestä näkökulmasta.
Ruisrockin sivistyneet bistroravintolat tuovat normaaliin festivaaliruokailuun oman säväyksensä. Ravintolat haluavat tarjota itse tehtyä, laadukasta ja kotiruokamaista ruokaa vaativampaan makuun, nostamatta kuitenkaan annosten hintoja pilviin. Ruoka syödään bistrossa oikeilla aterimilla mahdollisuuksien mukaan, ja ateriat valmistetaan alueelle tuoduissa keittiökonteissa. Ravintola-annokset ovat hinnaltaan keskimäärin 13–15 euroa, joten hinta ei ole esteenä suosiolle.
Ruisrockin tuottaja Maria Silvasto Vantaan Festivaalit Oy:stä sekä ravintolapäällikkö Nina Hartikainen Tavastia Oy:stä pyysivät keväällä 2011 opiskelijan apua, jotta Ruisrockin bistroravintolat saisivat enemmän näkyvyyttä ja suosiota. Ravintolat eivät ole olleet erityisen suosittuja viime vuosina, vaikka mainostamista on kokeiltu useissa eri kanavissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on Ruisrockin bistroravintolakonseptin toimivuuden selvittäminen ja toiminnan kehittäminen asiakaskyselyjen pohjalta. Opinnäytetyössä esitellään kaksi erilaista kyselyä, jotka toteutettiin Ruisrockissa 2011, 8.-10. heinäkuuta 2011. Ensimmäinen kysely toteutettiin festivaalialueella, ja sillä kartoitettiin bistroravintolakonseptin tunnettuutta festivaalikävijöiden keskuudessa. Toinen kysely suoritettiin Ruisbistrossa, se jaettiin ravintolassa ruokailleille, jotta saataisiin lisätietoa ruoan ja palvelun laadusta. Teoria pohjautuu lähdeteoksiin, jotka koskivat yrityksen kehitystä sekä SWOT – analyysia.
Kyselyjen tuloksia sekä teoriaa apuna käyttäen bistrokonseptille on laadittu muutamia parannusehdotuksia, jotka esitellään tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä. Asioita on tutkittu asiakaslähtöisestä näkökulmasta.