PK-Yrityksen tietoverkot, palvelut ja tietoturva
Haapanen, Anssi (2011)
Haapanen, Anssi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617334
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskitytään toimeksiantajan palvelunhallinnan ja tietoturvan nykytilanteeseen, sen puutteisiin sekä kehitysehdotuksiin. Lähtökohtaisesti kartoitettiin yrityksen nykytilanne, joka analysoitiin ja tämän pohjalta laadittiin yritykselle palvelunhallintasuunnitelma, tietoturvasuunnitelma, riskianalyysi ja jatkuvuussuunnitelma.
Käytännön tasolla opinnäytetyössä tarjotaan yritykselle valmis ratkaisumalli, millä se voi jatkossa oman aikataulun mukaisesti siirtyä ehdotettuihin toimintamalleihin. Palvelut pyrittiin keskittämään mahdollisimman tehokkaasti, jotta ne eivät jää yrityksen ylläpitoon.
Palveluhallinnan pohjana suunnittelulle käytettiin pitkälti ITIL:n tarjoamia menetelmiä. Yrityksen tarpeet sekä selkeän ohjeistuksen laatiminen heille olivat ensisijaisen tärkeitä, jotta tämän työn tuloksia pystytään jatkossa hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.
Suunnitelmat pohjautuvat kyseisen toimeksiantajan tarpeisiin, mutta niitä pystytään hyödyntämään myös muissa suunnittelutehtävissä muille tahoille. Kokonaisuus on pitkälti sidoksissa olemassa oleviin standardeihin palvelunhallinnasta ja tietoturvasta, joten näin ollen lopputuote on helposti muokattavissa vastaamaan muidenkin yritysten tarpeita.
Käytännön tasolla opinnäytetyössä tarjotaan yritykselle valmis ratkaisumalli, millä se voi jatkossa oman aikataulun mukaisesti siirtyä ehdotettuihin toimintamalleihin. Palvelut pyrittiin keskittämään mahdollisimman tehokkaasti, jotta ne eivät jää yrityksen ylläpitoon.
Palveluhallinnan pohjana suunnittelulle käytettiin pitkälti ITIL:n tarjoamia menetelmiä. Yrityksen tarpeet sekä selkeän ohjeistuksen laatiminen heille olivat ensisijaisen tärkeitä, jotta tämän työn tuloksia pystytään jatkossa hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.
Suunnitelmat pohjautuvat kyseisen toimeksiantajan tarpeisiin, mutta niitä pystytään hyödyntämään myös muissa suunnittelutehtävissä muille tahoille. Kokonaisuus on pitkälti sidoksissa olemassa oleviin standardeihin palvelunhallinnasta ja tietoturvasta, joten näin ollen lopputuote on helposti muokattavissa vastaamaan muidenkin yritysten tarpeita.