Työmotivaatio Pohjois-Karjalan Osuuskaupan läntisen alueen S-Marketeissa
Kukkonen, Toni (2011)
Kukkonen, Toni
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817767
Tiivistelmä
Työmotivaatio nähdään yhtenä tärkeimmistä yrityksen menestystekijöistä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen työmotivaation taso on Pohjois-Karjalan Osuuskaupan läntisen alueen S-Marketeissa ja mitkä tekijät motivoivat työntekijöitä. Lisäksi tarkoituksena oli löytää kehityskohteita työmotivaation parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään motivaatiota yleisellä tasolla sekä erilaisten teorioiden näkökulmasta. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia työmotivaatioon vaikuttavien tekijöiden kautta. Näitä tekijöitä ovat esimiestyö, työilmapiiri, viestintä, työn sisältö, palkitseminen ja fyysinen työympäristö.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena ja se suunnattiin kaikille läntisen alueen S-Markettien työntekijöille. Teoreettisen tiedon pohjalta muodostettiin työmotivaatiokysely, jonka avulla havainnot kerättiin. Kysely lähetettiin kirjeitse kohderyhmän jäsenille.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että työmotivaation taso kohderyhmän sisällä on melko hyvä. Motivaatiotaso vaihteli osa-alueittain, ja selkeät kehittämiskohdat tulivat tuloksista esille. Etenkin viestinnässä koettiin olevan kehittämistä. Tärkeintä on kuitenkin kehittää kaikkia työmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä koko ajan, sillä se on paras tapa pitää työntekijät motivoituneena.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään motivaatiota yleisellä tasolla sekä erilaisten teorioiden näkökulmasta. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia työmotivaatioon vaikuttavien tekijöiden kautta. Näitä tekijöitä ovat esimiestyö, työilmapiiri, viestintä, työn sisältö, palkitseminen ja fyysinen työympäristö.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena ja se suunnattiin kaikille läntisen alueen S-Markettien työntekijöille. Teoreettisen tiedon pohjalta muodostettiin työmotivaatiokysely, jonka avulla havainnot kerättiin. Kysely lähetettiin kirjeitse kohderyhmän jäsenille.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että työmotivaation taso kohderyhmän sisällä on melko hyvä. Motivaatiotaso vaihteli osa-alueittain, ja selkeät kehittämiskohdat tulivat tuloksista esille. Etenkin viestinnässä koettiin olevan kehittämistä. Tärkeintä on kuitenkin kehittää kaikkia työmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä koko ajan, sillä se on paras tapa pitää työntekijät motivoituneena.