Moninpeliräiskintäpelien kenttäsuunnittelu : Case: Team Fortress 2
Korhonen, Niko (2011)
Korhonen, Niko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817709
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kenttäsuunnittelua moninpeliräiskintäpeleissä. Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, kenttäsuunnittelun teoriaa käsittelevään osuuteen ja analyysin pelistä Team Fortress 2 sisältävään osuuteen.
Ensimmäinen osa kertoo lyhyesti mitä kenttäsuunnittelu on, mikä sen merkitys peleissä on ja miksi sitä tehdään. Aihepiirin pohjustuksen jälkeen keskityn moninpeliräiskintägenren analysoimiseen. Tarkoituksena on selvittää genren kenttien ominaispiirteet sekä ongelmakohdat ja kuinka jälkimmäisiä ratkaistaan kenttäsuunnittelun keinoin.
Toinen osa analysoi peliä Team Fortress 2 ensimmäisessä osassa tehtyjen ratkaisujen osoittamalla linjalla. Tarkoituksena on analysoida peliä kenttäsuunnittelun näkökulmasta ja tarjota perusteltu näkemys siitä, miten kenttäsuunnittelu on tuotteessa toteutettu. Arvion pohjalta määrittelen moninpeliräiskinnän kenttäsuunnittelun suunnittelusuunnat.
Ensimmäinen osa kertoo lyhyesti mitä kenttäsuunnittelu on, mikä sen merkitys peleissä on ja miksi sitä tehdään. Aihepiirin pohjustuksen jälkeen keskityn moninpeliräiskintägenren analysoimiseen. Tarkoituksena on selvittää genren kenttien ominaispiirteet sekä ongelmakohdat ja kuinka jälkimmäisiä ratkaistaan kenttäsuunnittelun keinoin.
Toinen osa analysoi peliä Team Fortress 2 ensimmäisessä osassa tehtyjen ratkaisujen osoittamalla linjalla. Tarkoituksena on analysoida peliä kenttäsuunnittelun näkökulmasta ja tarjota perusteltu näkemys siitä, miten kenttäsuunnittelu on tuotteessa toteutettu. Arvion pohjalta määrittelen moninpeliräiskinnän kenttäsuunnittelun suunnittelusuunnat.