Käytettävyystestaus : case: Laurean alumnit ry
Sonninen, Marie (2009)
Sonninen, Marie
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033658
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kertoo Laurean alumnit ry:n verkkosivuille ja jäsensivuille tehdystä käytettävyystutkimuksesta. Projekti on alkua uudistushankkeelle, jossa kehiteltiin uudet Internet-sivut ja jäsenrekisteri.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sivuston käytettävyysongelmat ja saada hankittua lisätietoja sivuille rakennettavasta keskustelufoorumista. Laurean alumnit ry:llä on tällä hetkellä yli 300 jäsentä. Projektin avulla haluttiin selvittää muun muassa jäsenten tarvitsemia lisäpalveluita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin käytettävyystestejä ja haastatteluita. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi Laureasta valmistunutta opiskelijaa. Testihenkilöt hankittiin Laurean alumnien Internet-sivujen kautta ja jäsenkirjeen avulla. Käytettävyystestit suoritettiin Keravan käytettävyyslaboratoriossa. Testihenkilöille jaettiin testin aikana tehtävät, jotka heidän piti suorittaa. Tehtävien jälkeen henkilöt haastateltiin, jonka jälkeen heidän palautteensa käytiin läpi. Käytettävyystestit suoritettiin Morae-ohjelmalla, jolla testit myös nauhoitettiin. Ohjelma nauhoitti kaiken, mitä käyttäjä tietokonepäätteellään teki. Testien jälkeen videotallenteet purettiin ja analysointiin. Löydetyt ongelmakohdat koottiin yhteen ja suoritettiin käytettävyysongelmien priorisointi niiden tärkeysjärjestyksen mukaan. Sivuston käyttöä haittaavat virheet pyrittiin korjaamaan mahdollisimman nopeasti.
Testien avulla saatiin kerättyä tietoa, jonka avulla voidaan jatkossa kehittää jäsensivuja paremmiksi. Haastatteluiden avulla saatiin tietoa käyttäjien mielipiteistä sivuston hyvistä ja huonoista puolista. Testeillä kartoitettiin käyttäjien tarvetta viestintäkanavalle ja sitä, mikä se mahdollisesti voisi olla. Käytettävyysongelmista kirjoitettiin korjausehdotukset ja keskustelukanavasta laadittiin kehitysehdotus, josta myöhemmin voidaan laatia oma projektinsa. Projektissa päästiin tavoitteisiin ja saatiin vastaukset esitettyihin kysymyksiin.
Käytettävyystestien tilaaja hyötyi projektista saamalla kattavaa palautetta sivuston toimivuudesta ja kehitysehdotuksia sen parantamiseksi. Käytettävyystestit osoittautuivat hyvin tärkeiksi, koska niiden avulla voitiin testata, miten sivut toimivat käytännössä kohderyhmällä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sivuston käytettävyysongelmat ja saada hankittua lisätietoja sivuille rakennettavasta keskustelufoorumista. Laurean alumnit ry:llä on tällä hetkellä yli 300 jäsentä. Projektin avulla haluttiin selvittää muun muassa jäsenten tarvitsemia lisäpalveluita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin käytettävyystestejä ja haastatteluita. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi Laureasta valmistunutta opiskelijaa. Testihenkilöt hankittiin Laurean alumnien Internet-sivujen kautta ja jäsenkirjeen avulla. Käytettävyystestit suoritettiin Keravan käytettävyyslaboratoriossa. Testihenkilöille jaettiin testin aikana tehtävät, jotka heidän piti suorittaa. Tehtävien jälkeen henkilöt haastateltiin, jonka jälkeen heidän palautteensa käytiin läpi. Käytettävyystestit suoritettiin Morae-ohjelmalla, jolla testit myös nauhoitettiin. Ohjelma nauhoitti kaiken, mitä käyttäjä tietokonepäätteellään teki. Testien jälkeen videotallenteet purettiin ja analysointiin. Löydetyt ongelmakohdat koottiin yhteen ja suoritettiin käytettävyysongelmien priorisointi niiden tärkeysjärjestyksen mukaan. Sivuston käyttöä haittaavat virheet pyrittiin korjaamaan mahdollisimman nopeasti.
Testien avulla saatiin kerättyä tietoa, jonka avulla voidaan jatkossa kehittää jäsensivuja paremmiksi. Haastatteluiden avulla saatiin tietoa käyttäjien mielipiteistä sivuston hyvistä ja huonoista puolista. Testeillä kartoitettiin käyttäjien tarvetta viestintäkanavalle ja sitä, mikä se mahdollisesti voisi olla. Käytettävyysongelmista kirjoitettiin korjausehdotukset ja keskustelukanavasta laadittiin kehitysehdotus, josta myöhemmin voidaan laatia oma projektinsa. Projektissa päästiin tavoitteisiin ja saatiin vastaukset esitettyihin kysymyksiin.
Käytettävyystestien tilaaja hyötyi projektista saamalla kattavaa palautetta sivuston toimivuudesta ja kehitysehdotuksia sen parantamiseksi. Käytettävyystestit osoittautuivat hyvin tärkeiksi, koska niiden avulla voitiin testata, miten sivut toimivat käytännössä kohderyhmällä.