Förebyggande aspekter på förnyelsen av skriftskolan i Åbo svenska församling
Wahrman, Linda (2011)
Wahrman, Linda
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116760
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa ruotsinkielisen ammattikorkeakoulu Novian ja Turun ruotsinkielisen seurakunnan, Åbo svenska församlingin, välistä yhteistyöprojektia. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella kriittisesti suunniteltua rippikoulu-uudistusta sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin keskittymällä ennaltaehkäisevään työhön ja nuorten syrjäytymiseen. Lyhkäisyydessään rippikoulu-uudistuksessa on kyse koko rippikoulun järjestyksen muuttamisesta siten, että rippikoululaiset menevät ensin leirille ja vasta sen jälkeen tutustuvat seurakuntaan ja jumalanpalveluselämään. Tämä antaisi paremmat mahdollisuudet jatkaa niitä kontakteja, joita leirin aikana luodaan, ja auttaa tukea tarvitsevia.
Aiheen tarkastelu tapahtuu tutkimalla kirjallisuutta sekä syrjäytymisen yleisiä periaatteita, kuten lastensuojelulakia ja kirkon nuorisotyötä ohjaavia asiakirjoja. Tarkastelu johti koottuihin suosituksiin, joiden avulla seurakunta voi eri tavoin työstää ideaa edelleen.
Tarkastelun tulokset osoittavat että seurakunnalla on useita mahdollisuuksia menestyksekkään ennaltaehkäisevän työn kehittämiseen. Muun muassa verkostoituminen muiden Turussa nuorisotyötä tekevien kanssa mahdollistaisi yhteisen tiedonsaannin ennaltaehkäisevästä työstä. Suositukset voidaan tiivistää neljään kohtaan: ongelman havaitseminen ja siihen puuttuminen, sosiaaliset mediat, yhteisöllisyys sekä hengellisyys.
Aiheen tarkastelu tapahtuu tutkimalla kirjallisuutta sekä syrjäytymisen yleisiä periaatteita, kuten lastensuojelulakia ja kirkon nuorisotyötä ohjaavia asiakirjoja. Tarkastelu johti koottuihin suosituksiin, joiden avulla seurakunta voi eri tavoin työstää ideaa edelleen.
Tarkastelun tulokset osoittavat että seurakunnalla on useita mahdollisuuksia menestyksekkään ennaltaehkäisevän työn kehittämiseen. Muun muassa verkostoituminen muiden Turussa nuorisotyötä tekevien kanssa mahdollistaisi yhteisen tiedonsaannin ennaltaehkäisevästä työstä. Suositukset voidaan tiivistää neljään kohtaan: ongelman havaitseminen ja siihen puuttuminen, sosiaaliset mediat, yhteisöllisyys sekä hengellisyys.