Lääkehoidon opetuksen kehittäminen : lähihoitajaopiskelijoille Kainuun ammattiopisto aikuisopistossa
Kiljo-Leinonen, Helena (2011)
Kiljo-Leinonen, Helena
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917816
Tiivistelmä
Lääkehoito on Suomessa tarkoin säädöksillä ohjattua toimintaa. Hoitoalan ammatillisessa koulutuksessa on välttämätöntä seurata lääkehoidon oppimista, jotta ammattiin valmistuvilla on ammatin vaatimat lääkehoidon perusvalmiudet. Tutkimusten mukaan hoitotyön opiskelijoiden lääkehoitotaidot, etenkin perus- ja lääkelaskutaidot on todettu heikoiksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lähihoitajaopiskelijoiden lääkehoidon opetusta Kainuun ammattiopisto aikuisopistossa. Kehittämishankkeissa projektilla pyritään yleensä parantamaan jonkin olemassa olevan toiminnan tasoa. Keskeistä on saada aikaan tavoitteiden mukaisia muutoksia. Opetustyössä laadunhallinnan näkökulmasta keskeisinä toimijoina ovat opettajat ja oppilaat. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kainuun ammattiopisto aikuisopiston hyvinvointipalveluiden toimialaan kuuluva koulutuspalveluja tuottava sosiaali- ja terveysala.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan projektityöskentelyä ja laatua, lähihoitajaksi opiskelemista, lääkehoitoa lähihoitajatutkinnossa ja potilaan turvallista lääkehoitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäistää käytäntöjä, kokoamalla opettajien käyttöön sellaisia menetelmiä, joiden toivotaan edistävän opiskelijan syvällisempää lääkehoidon oppimista.
Opinnäytetyöprosessin aikana otettiin käyttöön peruslaskujen opettaminen lähihoitajaopiskelijoille opintojen alussa ja peruslaskujen verkko-oppimisalusta. Sen lisäksi lääkehoitopassi saatiin valmiiksi niin, että se otetaan käyttöön tammikuussa 2012. Kehittämisprojektia on tarkoitus jatkaa vielä yhtenäistämällä lääkehoidon opetuksen sisältöjä ja monipuolistamalla opetusmenetelmiä. Lääkehoidon kehittäminen on opetuksen laadun kehittämistä ja tuloksia voidaan hyödyntää laajemmin paitsi opetuksessa, myös uusien kouluttajien perehdyttämisessä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lähihoitajaopiskelijoiden lääkehoidon opetusta Kainuun ammattiopisto aikuisopistossa. Kehittämishankkeissa projektilla pyritään yleensä parantamaan jonkin olemassa olevan toiminnan tasoa. Keskeistä on saada aikaan tavoitteiden mukaisia muutoksia. Opetustyössä laadunhallinnan näkökulmasta keskeisinä toimijoina ovat opettajat ja oppilaat. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kainuun ammattiopisto aikuisopiston hyvinvointipalveluiden toimialaan kuuluva koulutuspalveluja tuottava sosiaali- ja terveysala.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan projektityöskentelyä ja laatua, lähihoitajaksi opiskelemista, lääkehoitoa lähihoitajatutkinnossa ja potilaan turvallista lääkehoitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäistää käytäntöjä, kokoamalla opettajien käyttöön sellaisia menetelmiä, joiden toivotaan edistävän opiskelijan syvällisempää lääkehoidon oppimista.
Opinnäytetyöprosessin aikana otettiin käyttöön peruslaskujen opettaminen lähihoitajaopiskelijoille opintojen alussa ja peruslaskujen verkko-oppimisalusta. Sen lisäksi lääkehoitopassi saatiin valmiiksi niin, että se otetaan käyttöön tammikuussa 2012. Kehittämisprojektia on tarkoitus jatkaa vielä yhtenäistämällä lääkehoidon opetuksen sisältöjä ja monipuolistamalla opetusmenetelmiä. Lääkehoidon kehittäminen on opetuksen laadun kehittämistä ja tuloksia voidaan hyödyntää laajemmin paitsi opetuksessa, myös uusien kouluttajien perehdyttämisessä.