Mottagande av patient från sjuktransporten : utformning av en verksamhetsmodell på Västra Nylands sjukhus jourpoliklinik
Nyholm, Kristina (2011)
Nyholm, Kristina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717546
Tiivistelmä
Potilaan luovuttaminen ja vastaanottaminen on monesti strukturoimaton. Tämä antoi perustan kehittämisprojektille ja on lähtöisin tarpeesta joka on koettu sairaankuljetustyössä. Projekti toteutettiin Länsi-Uudenmaan sairaalan päivystyspoliklinikalla. Toimintamalli on sovellettu myös käyttää toisissa samanlaisissa yksiköissä.
Projektin päätavoite oli vastaanottotilanteen kehittäminen toimivaan ja strukturoiduun toimintaan, joka varmistaa potilaan hoidon jatkuvuutta. Projekti sisältää kaksi tutkimusta. Ensimmäisessä tutkimuksessa kartoitettiin haastattelemalla päivystyspoliklinikan henkilökunta (n=7) nykytilanne ja miten toiminta pitäisi olla päivystyspoliklinikalla. Tämä oli laadullinen tutkimus joka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Haastattelujen ja sairaankuljetusprojektinmateriaalin ja ESR-projektin materiaali sairaanhoitajan erikoisosaamisesta pohjalla laadittiin toimintakortti. Toimintakortti sisältää kuvauksen miten vastaanottotilanne pitäisi toimia ja kortti toimii samalla tarkistuslistana. Samantyyppinen kortti laadittiin toisen projektin myötä sairaankuljetukselle ja nämä kaksi korttia muodostavat yhteisen toimintamallin. Toisessa tutkimuksessa tehtiin arviointi miten henkilökunta kokee toimintamallin sekä sairaankuljetuksessa että päivystyspoliklinikalla. Toisen tutkimuksen tulokset näyttivät että toimintakortti on hyvä ja että oli jäljellä toimintamallin johdonmukainen käyttö molemmissa yksikössä.
Tämän projektin raameissa on pidetty kolme yhteistyökokousta joissa oli läsnä edustajia sairaankuljetuksesta, päivystyspoliklinikasta ja Länsi-Uudenmaan sairaalan johdosta. Edellytykset toimintamallin johdonmukaiseen käyttöön on motivoitunut ja hyvin informoitu henkilökunta sekä päivystyspoliklinikan triagehoitajan kyky hyvään johtajuuteen.
Projektin päätavoite oli vastaanottotilanteen kehittäminen toimivaan ja strukturoiduun toimintaan, joka varmistaa potilaan hoidon jatkuvuutta. Projekti sisältää kaksi tutkimusta. Ensimmäisessä tutkimuksessa kartoitettiin haastattelemalla päivystyspoliklinikan henkilökunta (n=7) nykytilanne ja miten toiminta pitäisi olla päivystyspoliklinikalla. Tämä oli laadullinen tutkimus joka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Haastattelujen ja sairaankuljetusprojektinmateriaalin ja ESR-projektin materiaali sairaanhoitajan erikoisosaamisesta pohjalla laadittiin toimintakortti. Toimintakortti sisältää kuvauksen miten vastaanottotilanne pitäisi toimia ja kortti toimii samalla tarkistuslistana. Samantyyppinen kortti laadittiin toisen projektin myötä sairaankuljetukselle ja nämä kaksi korttia muodostavat yhteisen toimintamallin. Toisessa tutkimuksessa tehtiin arviointi miten henkilökunta kokee toimintamallin sekä sairaankuljetuksessa että päivystyspoliklinikalla. Toisen tutkimuksen tulokset näyttivät että toimintakortti on hyvä ja että oli jäljellä toimintamallin johdonmukainen käyttö molemmissa yksikössä.
Tämän projektin raameissa on pidetty kolme yhteistyökokousta joissa oli läsnä edustajia sairaankuljetuksesta, päivystyspoliklinikasta ja Länsi-Uudenmaan sairaalan johdosta. Edellytykset toimintamallin johdonmukaiseen käyttöön on motivoitunut ja hyvin informoitu henkilökunta sekä päivystyspoliklinikan triagehoitajan kyky hyvään johtajuuteen.