Kirjaamisen kehittäminen Lohjan sairaalan osastolla 4
Saarnio, Jasmine; Käyhkö, Satu (2011)
Saarnio, Jasmine
Käyhkö, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi toimintamalli kirjaamisen kehittämiselle väliarvioinnissa sekä olla tukena työyhteisölle kehittämistyössä. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on menossa uudistus, jossa kehitetään sähköisen potilaskertomusten käyttöönottoa ja niiden sisällön yhtenäistämistä. Tämä opinnäytetyö on tehty osana kansallista eNNi-hanketta. Osahanke toteutettiin Lohjan ja Paloniemen sairaalan sekä Laurea ammattikorkeakoulun välillä. Hoitotyön prosessin mukaisella kirjaamishankkeella oli tavoitteena tuottaa toimintamalli, jossa uudella tavalla kirjataan potilaan hoidon väliarviointia Lohjan sairaalan osastolla 4. Kehittämistoiminnan tarkoituksena oli, että henkilökunta muuttaa tapaansa kirjata potilaan hoidonarviointia sekä työyhteisö kehittää osaamistaan kirjata kansallisen hoitotyön prosessin mallin mukaisesti.
Kehittämishankkeessa menetelmänä käytettiin juurruttamista. Siinä on kyse oppimisesta, johon kuuluu kiinteä vuorovaikutus työryhmän välillä. Käytännön toiminnan luominen koostuu hiljaisesta ja teoreettisesta tiedosta, joka on oppimiselle tärkeää eri tahojen toisiinsa sopeutumisessa ja uuden asian oppimisessa. Opinnäytetyö tehtiin toimintakeskeisenä työnä.
Työryhmään kuului työyhteisön kolme jäsentä ja kaksi opiskelijaa. Nykytilanteen prosessiku-vauksen muodostamiseen opiskelijat haastattelivat työryhmän jäseniä. Osastotunneilla esiteltiin sen hetkisiä toimintakuvauksia, josta valittiin kehittämiskohteeksi potilaan voinnin arviointi kirjaamisessa. Työryhmä laati tästä uuden kirjaamisen toimintamallin, joka otettiin käyttöön keväällä 2011 neurologisella osastolla arvioiden potilaan vointia jokaisessa työvuorossa.
Uutta toimintamallia ja kehittämisprojektia arvioitiin työyhteisössä sähköisen kyselykaavakkeen avulla, joka lähetettiin 46:lle ja vastaajia oli 16. Työyhteisö arvioi uuden kirjaamistavan lisäävän potilaan turvallisuutta, oman oppimisen koettiin lisääntyneen jonkin verran ja suurin osa koki käytännön kokemuksen auttaneen kirjaamistavan kehittymiseen. Kuitenkin loppupalautteessa todettiin hoitotyön kirjaamisen olevan vielä alkuvaiheessa ja sähköistä kirjaamista odotellaan konkreettisesti käyttöön ennen kuin muutosta kirjaamiseen odotetaan tapahtuvan.
Kehittämishankkeessa menetelmänä käytettiin juurruttamista. Siinä on kyse oppimisesta, johon kuuluu kiinteä vuorovaikutus työryhmän välillä. Käytännön toiminnan luominen koostuu hiljaisesta ja teoreettisesta tiedosta, joka on oppimiselle tärkeää eri tahojen toisiinsa sopeutumisessa ja uuden asian oppimisessa. Opinnäytetyö tehtiin toimintakeskeisenä työnä.
Työryhmään kuului työyhteisön kolme jäsentä ja kaksi opiskelijaa. Nykytilanteen prosessiku-vauksen muodostamiseen opiskelijat haastattelivat työryhmän jäseniä. Osastotunneilla esiteltiin sen hetkisiä toimintakuvauksia, josta valittiin kehittämiskohteeksi potilaan voinnin arviointi kirjaamisessa. Työryhmä laati tästä uuden kirjaamisen toimintamallin, joka otettiin käyttöön keväällä 2011 neurologisella osastolla arvioiden potilaan vointia jokaisessa työvuorossa.
Uutta toimintamallia ja kehittämisprojektia arvioitiin työyhteisössä sähköisen kyselykaavakkeen avulla, joka lähetettiin 46:lle ja vastaajia oli 16. Työyhteisö arvioi uuden kirjaamistavan lisäävän potilaan turvallisuutta, oman oppimisen koettiin lisääntyneen jonkin verran ja suurin osa koki käytännön kokemuksen auttaneen kirjaamistavan kehittymiseen. Kuitenkin loppupalautteessa todettiin hoitotyön kirjaamisen olevan vielä alkuvaiheessa ja sähköistä kirjaamista odotellaan konkreettisesti käyttöön ennen kuin muutosta kirjaamiseen odotetaan tapahtuvan.