Satujen käyttäminen lastenpsykiatrisessa hoitotyössä terapeuttisena työvälineenä
Aunio, Liisi (2011)
Aunio, Liisi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116827
Tiivistelmä
Hoitotieteessä satujen merkitystä lasten psykiatrisessa hoitotyössä on tutkittu hyvin vähän. Kasvatustieteissä satujen hoitavasta vaikutuksesta löytyy paljon kirjallisuutta. Sadut kehittävät mielikuvitusta, antavat mahdollisuuden ratkoa kipeitä asioita satuhahmojen avulla, tuovat iloa, voimaa ja toivoa. Kaikkien lasten parissa työskentelevien ammattilaisten niin hoitajien kuin kasvatusalan ammattilaisten olisi tärkeä tiedostaa sadun terapeuttiset ja mieltä hoitavat vaikutukset. Satujen avulla lapsilla on mahdollisuus käsitellä asioita tai paeta ”kolmanteen maailmaan” vanhempien avioerotilanteissa, perheväkivallan uhan alla, vanhempien työttömyyden tai muun turvattomuutta aiheuttavan tekijän vallitessa. Sadut suojaavat ja antavat tulevaisuuden näkymiä sekä rakentavat mielikuvitusta. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, miten satuja käytetään lastenpsykiatrisessa hoitotyössä eräällä Kuopiolaisella lastenpsykiatrisella osastolla sekä mikä on satujen merkitys hoitotyössä hoitajien näkökulmasta. Tutkimuksessani haastattelin kahta sairaanhoitajaa avointa teemahaastattelua käyttäen. Analysoin haastattelut induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimukseni osoittaa, että saduilla oli osastotyössä tärkeä rooli. Hoitajat tiedostivat satujen terapeuttisen ja hoitavan vaikutuksen. Osastolla luettiin iltasatuja, pidettiin satutuokioita ja saturyhmää.