"Ku sais vaa sen koulupaikan" : Laptuote-säätiön nuortenryhmien merkitys koulupudokkuuskierteen katkaisussa
Kuivalainen, Sini (2011)
Kuivalainen, Sini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917849
Tiivistelmä
Koulutuksen merkitys tuntuu nykypäivänä kasvavan entisestään ja taistelu koulupaikoista käy yhä kiivaammaksi.
Kuinka käy niiden nuorten, jotka putoavat tästä kyydistä ja jäävät ilman peruskoulun päättötodistusta
tai jatkokoulutuspaikkaa? Nämä koulupudokkaat jäävät usein ajelehtimaan vailla mahdollisuuksia
työllistyä. Tällöin myös syrjäytymisen riski kasvaa. Laptuote-säätiö pyrkii toiminnallaan katkaisemaan
koulupudokkuuskierteen ja tukemaan nuorta pääsyssä takaisin koulutus- ja työmarkkinoille.
Opinnäytetyöni kohteena on Laptuote-säätiön VaPa- ja Oppipajaryhmät. Pyrin selvittämään nuorten näkökulmasta
ryhmien toiminnan merkitystä koulupudokkuuskierteen katkaisemisessa ja nuorten saattamisessa
takaisin osaksi koulutus- ja työmarkkinoita. Lisäksi käsittelen koulupudokkuuden taustoja ja
nuorten tulevaisuudensuunnitelmia. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastattelin Laptuote-
säätiön nuortenryhmien yhdeksää nuorta teemahaastettelumenetelmää käyttäen. Aineiston analysoin
teema-analyysillä.
Laptuote-säätiön nuoret ilmaisivat tyytyväisyytensä Laptuote-säätiön toimintaan. He kokivat saaneensa
toiminnasta tukea pyrkimyksilleen palata takaisin koulunpenkille. Nuortenryhmät toivat koulupudokkaiden
elämään myös sisältöä ja rutiinia, jotka osaltaan ennaltaehkäisevät jäämistä tyhjän päälle ja koulupudokkuuskierteen
jatkumista.
Kuinka käy niiden nuorten, jotka putoavat tästä kyydistä ja jäävät ilman peruskoulun päättötodistusta
tai jatkokoulutuspaikkaa? Nämä koulupudokkaat jäävät usein ajelehtimaan vailla mahdollisuuksia
työllistyä. Tällöin myös syrjäytymisen riski kasvaa. Laptuote-säätiö pyrkii toiminnallaan katkaisemaan
koulupudokkuuskierteen ja tukemaan nuorta pääsyssä takaisin koulutus- ja työmarkkinoille.
Opinnäytetyöni kohteena on Laptuote-säätiön VaPa- ja Oppipajaryhmät. Pyrin selvittämään nuorten näkökulmasta
ryhmien toiminnan merkitystä koulupudokkuuskierteen katkaisemisessa ja nuorten saattamisessa
takaisin osaksi koulutus- ja työmarkkinoita. Lisäksi käsittelen koulupudokkuuden taustoja ja
nuorten tulevaisuudensuunnitelmia. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastattelin Laptuote-
säätiön nuortenryhmien yhdeksää nuorta teemahaastettelumenetelmää käyttäen. Aineiston analysoin
teema-analyysillä.
Laptuote-säätiön nuoret ilmaisivat tyytyväisyytensä Laptuote-säätiön toimintaan. He kokivat saaneensa
toiminnasta tukea pyrkimyksilleen palata takaisin koulunpenkille. Nuortenryhmät toivat koulupudokkaiden
elämään myös sisältöä ja rutiinia, jotka osaltaan ennaltaehkäisevät jäämistä tyhjän päälle ja koulupudokkuuskierteen
jatkumista.