"Draama toimi loistavasti ajatuksia herättäen" : Rauhankoulun toimintakokonaisuuksien laadun ja vaikuttavuuden arviointi
Huovila, Tuuli (2011)
Huovila, Tuuli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoitus on selvittää Rauhankoulun toimintakokonaisuuksien laatua ja vaikutusta vuosilta 2010-2011. Opinnäytteen on tarkoitus havainnollistaa, millä
tavoin Rauhankoulun toimintakokonaisuudet koetaan ja miten ne vaikuttavat osallistujiin. Opinnäytetyö selvittää laatua ja vaikutusta opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen aihe tuli tutkimuspyyntönä Rauhankoululta. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus.
Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastettelu puhelinhaastatteluna sekä webropo-kyselynä. Lisäksi analysoitiin opettajien antamia palautelomakkeita. Puhelinhaastatteluissa käytettiin harkinnanvaraista otantaa, ja haastateltavat olivat opettajia Turusta, Vaasasta,
Pääkaupunkiseudulta ja Tampereelta. Puhelinhaastatteluja tehtiin yhteensä kuusi. Webropol-kysely lähetettiin kaikille Rauhankoulun toimintakokonaisuuksiin osallistuineille opettajille, jotka olivat yhteystietonsa antaneet jatkotukimuksia varten (34kpl). Vastauksia Webropol-kyselyyn tuli kahdeksan. Lisäksi analysoitavia palutelomakkeita oli 48 kappaletta. Tutkimushaastattelut ja kyselyt tehtiin vuoden 2011 elo-syyskuun aikana ja analyysi saman vuoden loka-marraskuun aikana.
Tutkimus rajasi laadun määritelmän Rauhankoulun omiin määritelmiin laadusta: kun Rauhankoulun toimintakokonaisuuksien tavoitteet toteutuvat, on toiminta laadukasta ja vaikuttavaa. Tärkeimmät esille nousseet asiat ovat osallistujien empatiakyvyn vahvistuminen, tiedon lisääntyminen, menetelmien toimivuus, erityisesti draama, sekä toive toiminnan jatkuvuudelle.
Laadun ja vaikutuksen arvioinnin lisäksi opinnäyte pyrkii nostamaan esille huomioita, joita analyysissä löytyi. Opinnäyte pyrkii antamaan suuntaviivoja siihen, miten opettajat arvioivat osallistujien kokevan Rauhankoulun toimintakokonaisuuden, ja mitä vielä mahdollisesti voisi parantaa.
Opinnäyte hyödyttää Rauhankoulua, joka tekee juuri kaksivuotisen hankkeen loppuarviointia rahoittajalle. Lisäksi opinnäytteestä voivat hyötyä muutkin rauhan- ja kehityskasvatuksen saralla työskentelevät tahot ja organisaatiot.
tavoin Rauhankoulun toimintakokonaisuudet koetaan ja miten ne vaikuttavat osallistujiin. Opinnäytetyö selvittää laatua ja vaikutusta opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen aihe tuli tutkimuspyyntönä Rauhankoululta. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus.
Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastettelu puhelinhaastatteluna sekä webropo-kyselynä. Lisäksi analysoitiin opettajien antamia palautelomakkeita. Puhelinhaastatteluissa käytettiin harkinnanvaraista otantaa, ja haastateltavat olivat opettajia Turusta, Vaasasta,
Pääkaupunkiseudulta ja Tampereelta. Puhelinhaastatteluja tehtiin yhteensä kuusi. Webropol-kysely lähetettiin kaikille Rauhankoulun toimintakokonaisuuksiin osallistuineille opettajille, jotka olivat yhteystietonsa antaneet jatkotukimuksia varten (34kpl). Vastauksia Webropol-kyselyyn tuli kahdeksan. Lisäksi analysoitavia palutelomakkeita oli 48 kappaletta. Tutkimushaastattelut ja kyselyt tehtiin vuoden 2011 elo-syyskuun aikana ja analyysi saman vuoden loka-marraskuun aikana.
Tutkimus rajasi laadun määritelmän Rauhankoulun omiin määritelmiin laadusta: kun Rauhankoulun toimintakokonaisuuksien tavoitteet toteutuvat, on toiminta laadukasta ja vaikuttavaa. Tärkeimmät esille nousseet asiat ovat osallistujien empatiakyvyn vahvistuminen, tiedon lisääntyminen, menetelmien toimivuus, erityisesti draama, sekä toive toiminnan jatkuvuudelle.
Laadun ja vaikutuksen arvioinnin lisäksi opinnäyte pyrkii nostamaan esille huomioita, joita analyysissä löytyi. Opinnäyte pyrkii antamaan suuntaviivoja siihen, miten opettajat arvioivat osallistujien kokevan Rauhankoulun toimintakokonaisuuden, ja mitä vielä mahdollisesti voisi parantaa.
Opinnäyte hyödyttää Rauhankoulua, joka tekee juuri kaksivuotisen hankkeen loppuarviointia rahoittajalle. Lisäksi opinnäytteestä voivat hyötyä muutkin rauhan- ja kehityskasvatuksen saralla työskentelevät tahot ja organisaatiot.