Perehdyttämiseen motivointi ABC Kalevassa
Hämäläinen, Satu (2011)
Hämäläinen, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217991
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään perehdyttämisen nykytilaa ja henkilökunnan motivoituneisuutta osallistua perehdyttämiseen ABC Kalevassa. Henkilökunnalle järjestettiin laadullinen teemahaastattelu, jolla selvitettiin millaisia kokemuksia henkilökunnalla on perehdyttämisestä sekä tulokkaina että perehdyttäjinä. Haastattelussa keskusteltiin myös käytössä olevasta perehdyttämismateriaalista.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämisen merkitystä sekä uuden työntekijän että yrityksen kannalta. Perehdyttämisprosessista selvitettiin miten perehdyttäminen etenee rekrytoinnista siihen, että tulokas on työyhteisön kokonaisvaltainen jäsen. Perehdyttäjältä vaadittavia ominaisuuksia ja hänen rooliaan työyhteisössä on käsitelty siltä kannalta, millainen on hyvä perehdyttäjä ja miten hänen tulisi uutta työntekijää ohjata. Motivoinnin osalta keskityttiin sisäisten ja ulkoisten motiivien eroavaisuuksiin sekä Maslow’n tarvehierarkiaan.
Haastattelussa todettiin, että perehdyttämisessä on parantamisen varaa. Perehdyttämisestä vastaamaan haluttiin perehdytysryhmä, joka hoitaa kaikkien ravintolassa aloittavien työntekijöiden perehdyttämisen. Henkilökunta toivoi, että perehdyttämisessä keskityttäisiin aluksi työtehtävien opettelun lisäksi erityisesti työtehtävien tärkeysjärjestykseen. Perehdyttämisessä käytettävään itseopiskelumateriaaliin toivottiin lisätietoa liikennemyymälää koskevista erikoistilanteista sekä ravintolan tarjonnasta.
ABC Kalevan perehdyttämissuunnitelma päivitettiin vastaamaan nykyvaatimuksia. Erityisesti kiinnitettiin huomiota uuden työntekijän vastaanottamiseen ja perehdyttämisen suunnitelmallisuuteen. Työpaikalle perustettiin perehdyttämisestä vastaava ryhmä, joka kokoontuu tarvittaessa. Tällä tavoin toiminta pysyy yhtenäisenä ja sitä voidaan kehittää myös jatkossa. Lyhytaikaisten ulkoisten motivaatioiden ja palkkioiden sijaan, perehdyttäjistä pyritään saamaan tehtäväänsä sisäisesti motivoituneita, millä varmistetaan pitkäjänteinen positiivinen kehitys.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämisen merkitystä sekä uuden työntekijän että yrityksen kannalta. Perehdyttämisprosessista selvitettiin miten perehdyttäminen etenee rekrytoinnista siihen, että tulokas on työyhteisön kokonaisvaltainen jäsen. Perehdyttäjältä vaadittavia ominaisuuksia ja hänen rooliaan työyhteisössä on käsitelty siltä kannalta, millainen on hyvä perehdyttäjä ja miten hänen tulisi uutta työntekijää ohjata. Motivoinnin osalta keskityttiin sisäisten ja ulkoisten motiivien eroavaisuuksiin sekä Maslow’n tarvehierarkiaan.
Haastattelussa todettiin, että perehdyttämisessä on parantamisen varaa. Perehdyttämisestä vastaamaan haluttiin perehdytysryhmä, joka hoitaa kaikkien ravintolassa aloittavien työntekijöiden perehdyttämisen. Henkilökunta toivoi, että perehdyttämisessä keskityttäisiin aluksi työtehtävien opettelun lisäksi erityisesti työtehtävien tärkeysjärjestykseen. Perehdyttämisessä käytettävään itseopiskelumateriaaliin toivottiin lisätietoa liikennemyymälää koskevista erikoistilanteista sekä ravintolan tarjonnasta.
ABC Kalevan perehdyttämissuunnitelma päivitettiin vastaamaan nykyvaatimuksia. Erityisesti kiinnitettiin huomiota uuden työntekijän vastaanottamiseen ja perehdyttämisen suunnitelmallisuuteen. Työpaikalle perustettiin perehdyttämisestä vastaava ryhmä, joka kokoontuu tarvittaessa. Tällä tavoin toiminta pysyy yhtenäisenä ja sitä voidaan kehittää myös jatkossa. Lyhytaikaisten ulkoisten motivaatioiden ja palkkioiden sijaan, perehdyttäjistä pyritään saamaan tehtäväänsä sisäisesti motivoituneita, millä varmistetaan pitkäjänteinen positiivinen kehitys.