"Keppi ja porkkana" -menetelmän käyttö päiväkodeissa
Kuoppala, Johanna (2011)
Kuoppala, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016570
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia palkitsemis- ja rajoitusmenetelmiä päiväkodeissa käytetään, ovatko ne olleet toimivia ja onko joistakin luovuttu.
Tutkimuksessa on käytetty kyselylomaketta, joka sisältää monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn avulla selvitettiin, mitkä menetelmät ovat toimivimpia valituissa päiväkodeissa.
Käytetyimpiä rajoittamismenetelmiä olivat jäähytuoli, keskustelu lapsen kanssa, tilanteesta poistaminen ja huomion kiinnittäminen muualle. Näiden menetelmien käytössä ei ollut juurikaan eroavaisuuksia suomenkielisten ja ruotsinkielisten välillä. Palkitsemismenetelmissä eniten käytössä oli kummassakin kieliryhmässä kehuminen.
Tutkimuksessa on käytetty kyselylomaketta, joka sisältää monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn avulla selvitettiin, mitkä menetelmät ovat toimivimpia valituissa päiväkodeissa.
Käytetyimpiä rajoittamismenetelmiä olivat jäähytuoli, keskustelu lapsen kanssa, tilanteesta poistaminen ja huomion kiinnittäminen muualle. Näiden menetelmien käytössä ei ollut juurikaan eroavaisuuksia suomenkielisten ja ruotsinkielisten välillä. Palkitsemismenetelmissä eniten käytössä oli kummassakin kieliryhmässä kehuminen.