Aurinkoa, massaturismia ja värikästä kulttuuria : Suomalaisten nuorten mielikuvia Espanjasta matkailumaana
Riekkinen, Minna (2011)
Riekkinen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218048
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten nuorten mielikuvia Espanjasta matkailumaana. Tutkimuksen teoriaosiossa tarkastellaan Espanjaa yleisesti matkailumaana ja maan yleisimpiä vetovoimatekijöitä matkailullisesta näkökulmasta. Lisäksi käsitellään mielikuvia käsitteenä, niiden muodostumista ja rakennetta sekä niiden vaikutusta matkakohteen valinnassa ja matkailumarkkinoinnissa.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmetodiksi valittiin haastattelu ja aineistonkeruu toteutettiin syyskuussa 2011. Tutkimukseen osallistui yhteensä 39 suomalaista nuorta, jotka kaikki olivat Savonia-ammattikorkeakoulun Matkailu- ja ravitsemisyksikön opiskelijoita. Iältään tutkittavat olivat 18-28 vuotiaita ja kansallisuudeltaan suomalaisia. Heistä 31 oli naisia ja kahdeksan miehiä. Aineisto kerättiin henkilökohtaisesti paikan päällä puolistrukturoidun, avoimia kysymyksiä sisältäneen kyselylomakkeen avulla. Aineisto litteroitiin puhtaaksi ja sen analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmiä, kuten teemoittelua ja koodausta. Tutkimustulokset avattiin ja niitä peilattiin teoriaan. Teoriaa hyödynnettiin myös tulosten tulkinnassa.
Tutkimustulosten mukaan suomalaiset nuoret mieltävät Espanjan matkailubrandin vahvaksi ja elinvoimaiseksi. Suomalaisia nuoria vetää puoleensa Espanjan matkailussa useat eri vetovoimatekijät, joista vahvimpina koettiin maan lämmin ilmasto, monipuolinen kulttuuri ja iloiset ihmiset. Nuorten negatiiviset mielikuvat liittyivät pääasiassa käsityksiin Espanjasta turistien täyttämänä massaturismikohteena.
Koska tutkimuksen kohteena olivat suomalaisten nuorten mielikuvat ja se suoritettiin laadullisella tutkimusotteella, tutkimustuloksia ei pyritty yleistämään. Tulokset antavat kuitenkin suuntaa tämän päivän nuorten mielikuvista liittyen Espanjaan ja niitä voidaan hyödyntää etenkin Espanjan markkinoidessa maataan matkailumaana Suomeen ja muualle ulkomaille. Potentiaalisten asiakaskohderyhmien mielikuvien selvittäminen mahdollistaa Espanjalla matkailupalveluiden kehittämisen ja antaa siten kilpailuetua markkinoilla.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmetodiksi valittiin haastattelu ja aineistonkeruu toteutettiin syyskuussa 2011. Tutkimukseen osallistui yhteensä 39 suomalaista nuorta, jotka kaikki olivat Savonia-ammattikorkeakoulun Matkailu- ja ravitsemisyksikön opiskelijoita. Iältään tutkittavat olivat 18-28 vuotiaita ja kansallisuudeltaan suomalaisia. Heistä 31 oli naisia ja kahdeksan miehiä. Aineisto kerättiin henkilökohtaisesti paikan päällä puolistrukturoidun, avoimia kysymyksiä sisältäneen kyselylomakkeen avulla. Aineisto litteroitiin puhtaaksi ja sen analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmiä, kuten teemoittelua ja koodausta. Tutkimustulokset avattiin ja niitä peilattiin teoriaan. Teoriaa hyödynnettiin myös tulosten tulkinnassa.
Tutkimustulosten mukaan suomalaiset nuoret mieltävät Espanjan matkailubrandin vahvaksi ja elinvoimaiseksi. Suomalaisia nuoria vetää puoleensa Espanjan matkailussa useat eri vetovoimatekijät, joista vahvimpina koettiin maan lämmin ilmasto, monipuolinen kulttuuri ja iloiset ihmiset. Nuorten negatiiviset mielikuvat liittyivät pääasiassa käsityksiin Espanjasta turistien täyttämänä massaturismikohteena.
Koska tutkimuksen kohteena olivat suomalaisten nuorten mielikuvat ja se suoritettiin laadullisella tutkimusotteella, tutkimustuloksia ei pyritty yleistämään. Tulokset antavat kuitenkin suuntaa tämän päivän nuorten mielikuvista liittyen Espanjaan ja niitä voidaan hyödyntää etenkin Espanjan markkinoidessa maataan matkailumaana Suomeen ja muualle ulkomaille. Potentiaalisten asiakaskohderyhmien mielikuvien selvittäminen mahdollistaa Espanjalla matkailupalveluiden kehittämisen ja antaa siten kilpailuetua markkinoilla.