Fysioterapian markkinointiviestintäsuunnitelma VireTori Valkeiselle
Hovinen, Jenna (2011)
Hovinen, Jenna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218059
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma
Savonia-ammatikorkeakoulun oppimisympäristö VireTori Valkeisen fysioterapiapalveluille.
Yrityksessä oli tarve markkinointiviestinnän suunnittelulle, jotta se voisi kehittää
markkinointiviestintäosaamista toiminnassaan ja tavoittaa suunnitelman avulla lisää
yksilöasiakkaita yrityksen fysioterapiapalveluihin.
VireTorilla harjoittelevat opiskelijat, ohjaavat opettajat ja koordinaattorit voivat hyödyntää
markkinointiviestintäsuunnitelmaa VireTori Valkeisen fysioterapiapalveluiden markkinoinnissa.
Suunnitelmassa haluttiin esittää yritykselle käytännönläheisiä ja kustannustehokkaita
markkinointiviestinnän ideoita, joiden toteuttamiseen ei tarvita aikaisempaa markkinointiviestinnän
osaamista.
Terveysalan yrittäjyys on tulevaisuudessa kasvussa, jolloin markkinointiosaamisen merkitys
yrityksissä korostuu. Terveysalan yrityksille on kuitenkin ominaista heikko tietämys yrityksen
markkinointiviestinnästä ja siihen liittyvistä toimenpiteistä. Yrityksen jatkuvuuden ja kehityksen
kannalta on tärkeää kyetä suunnitelemaan yrityksen markkinointia, ja liiketoimintaosaamista on
alettu yhä enemmän painottaa myös fysioterapian koulutusohjelmassa. Käytännöllisen
markkinointiviestintäsuunnitelman avulla yritys voi kasvattaa merkittävästi asiakaskuntaansa ja
vaalia näin ollen kehitystään potentiaalisena terveysalan palveluntarjoajana.
Markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten koottin ajankohtaista teoriatietoa fysioterapian
yrittäjyydestä terveysalalla, yrityksen markkinointiviestinnästä ja sen keinoista. VireTori Valkeisen
toiminnasta koottiin ajankohtaista tietoa haastattelemalla toiminnan koordinaattoria.
Teoriaosuudessa perustellaan markkinointiosaamisen merkitystä terveysalan yrityksissä ja
markkinointiviestinnän keinojen ja menetelmien vaikutusta asiakkaita rekrytoitaessa.
Markkinointiviestintäsuunnitelman avulla opiskelijat voivat kehittää markkinointiosaamistaan
fysioterapia-alan yrityksessä ja saada ideoita markkinoinnin toteuttamiseen. Suunnitelma autttaa
myös opiskelijoita ja ohjaajia aikatauluttamaan viestinnän toteuttamista.
Savonia-ammatikorkeakoulun oppimisympäristö VireTori Valkeisen fysioterapiapalveluille.
Yrityksessä oli tarve markkinointiviestinnän suunnittelulle, jotta se voisi kehittää
markkinointiviestintäosaamista toiminnassaan ja tavoittaa suunnitelman avulla lisää
yksilöasiakkaita yrityksen fysioterapiapalveluihin.
VireTorilla harjoittelevat opiskelijat, ohjaavat opettajat ja koordinaattorit voivat hyödyntää
markkinointiviestintäsuunnitelmaa VireTori Valkeisen fysioterapiapalveluiden markkinoinnissa.
Suunnitelmassa haluttiin esittää yritykselle käytännönläheisiä ja kustannustehokkaita
markkinointiviestinnän ideoita, joiden toteuttamiseen ei tarvita aikaisempaa markkinointiviestinnän
osaamista.
Terveysalan yrittäjyys on tulevaisuudessa kasvussa, jolloin markkinointiosaamisen merkitys
yrityksissä korostuu. Terveysalan yrityksille on kuitenkin ominaista heikko tietämys yrityksen
markkinointiviestinnästä ja siihen liittyvistä toimenpiteistä. Yrityksen jatkuvuuden ja kehityksen
kannalta on tärkeää kyetä suunnitelemaan yrityksen markkinointia, ja liiketoimintaosaamista on
alettu yhä enemmän painottaa myös fysioterapian koulutusohjelmassa. Käytännöllisen
markkinointiviestintäsuunnitelman avulla yritys voi kasvattaa merkittävästi asiakaskuntaansa ja
vaalia näin ollen kehitystään potentiaalisena terveysalan palveluntarjoajana.
Markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten koottin ajankohtaista teoriatietoa fysioterapian
yrittäjyydestä terveysalalla, yrityksen markkinointiviestinnästä ja sen keinoista. VireTori Valkeisen
toiminnasta koottiin ajankohtaista tietoa haastattelemalla toiminnan koordinaattoria.
Teoriaosuudessa perustellaan markkinointiosaamisen merkitystä terveysalan yrityksissä ja
markkinointiviestinnän keinojen ja menetelmien vaikutusta asiakkaita rekrytoitaessa.
Markkinointiviestintäsuunnitelman avulla opiskelijat voivat kehittää markkinointiosaamistaan
fysioterapia-alan yrityksessä ja saada ideoita markkinoinnin toteuttamiseen. Suunnitelma autttaa
myös opiskelijoita ja ohjaajia aikatauluttamaan viestinnän toteuttamista.