Ilmiöpohjaisuus oppimisen edistäjänä
Larna, Riitta (2020)
Larna, Riitta
Editoija
Mykrä, Tarja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102084004
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102084004
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen jatkuva uusiutuminen on edellytys sille, että koulutus pystyy palvelemaan työelämää. Uudistunut ammatillinen koulutus mahdollistaa, että jokaiselle opiskelijalle voidaan rakentaa hänelle sopiva henkilökohtainen oppimispolku. Oppimisen aito henkilökohtaistaminen edellyttää kuitenkin sitä sen, että käytössä on monia erilaisia tapoja opiskella ja oppia. Näitä voivat olla erilaiset pedagogiset mallit, lähestymistavat ja oppimisympäristöt.
Tässä julkaisussa esitellään ilmiöpohjaisuuden ja positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksia ammatillisen koulutuksen toteuttamisessa.
Yliopettaja Riitta Larna Haaga-Helia Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta valottaa artikkelissaan ilmiöpohjaisen oppimisen ja opetuksen taustoja sekä tuo esille, mitä ilmiöpohjaisuus voi käytännössä tarkoittaa oppilaitoksen ja opetuksen arjessa.
AmO-opiskelija, FM Tuula Salo kuvaa artikkelissaan kokemuksiaan ilmiöpohjaisesta pedagogiikasta ammatillisen opettajan opintoihinsa liittyvässä opetusharjoittelussa.
Lehtori Sanna Wenström Oulun Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta esittelee positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa. Mahdollisuuksia jäsennetään positiivisen psykologian hyvinvointiteorian PERMAn avulla.
Lopuksi Mercuria kauppaoppilaitos Oy:n koulutuspäällikkö Mika Orenius rakentaa siltaa tulevaisuuteen pohtimalla, miten ilmiöpohjaisuutta voidaan hyödyntää yrittäjyyden opetuksessa.
Kiitän lämpimästi Vähittäiskaupan Ammattikasvatussäätiötä, joka on vuosien mittaan myöntänyt apurahoja ilmiöpohjaisuuden kehittämiseen Mercuria
kauppaoppilaitos Oy:ssä. Apuraha on mahdollistanut myös tämän julkaisun tuottamisen yhteistyössä Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa.
Tässä julkaisussa esitellään ilmiöpohjaisuuden ja positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksia ammatillisen koulutuksen toteuttamisessa.
Yliopettaja Riitta Larna Haaga-Helia Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta valottaa artikkelissaan ilmiöpohjaisen oppimisen ja opetuksen taustoja sekä tuo esille, mitä ilmiöpohjaisuus voi käytännössä tarkoittaa oppilaitoksen ja opetuksen arjessa.
AmO-opiskelija, FM Tuula Salo kuvaa artikkelissaan kokemuksiaan ilmiöpohjaisesta pedagogiikasta ammatillisen opettajan opintoihinsa liittyvässä opetusharjoittelussa.
Lehtori Sanna Wenström Oulun Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta esittelee positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa. Mahdollisuuksia jäsennetään positiivisen psykologian hyvinvointiteorian PERMAn avulla.
Lopuksi Mercuria kauppaoppilaitos Oy:n koulutuspäällikkö Mika Orenius rakentaa siltaa tulevaisuuteen pohtimalla, miten ilmiöpohjaisuutta voidaan hyödyntää yrittäjyyden opetuksessa.
Kiitän lämpimästi Vähittäiskaupan Ammattikasvatussäätiötä, joka on vuosien mittaan myöntänyt apurahoja ilmiöpohjaisuuden kehittämiseen Mercuria
kauppaoppilaitos Oy:ssä. Apuraha on mahdollistanut myös tämän julkaisun tuottamisen yhteistyössä Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa.