Millainen on hyvä tapaamispaikka? : Tapaajavanhempien ja lasten kokemuksia tapaamispaikka Poukaman tiloista ja ohjaajista
Iisakkila, Sanna (2011)
Iisakkila, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218123
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaaja on Kanta-Hämeen perhetyö ry:n Tapaamispaikka Poukama. Tapaamispaikka Poukamassa järjestetään valvottuja sekä tuettuja tapaamisia lapsille ja heistä erossa asuville vanhemmille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä tapaamispaikka tapaamispaikan asiakkaiden näkökulmasta. Tapaamispaikkaa tarkastellaan sen fyysisten tilojen ominaisuuksien sekä ohjaajien perusteella.
Tapaamispaikan asiakkailla tässä työssä tarkoitetaan tapaamispaikassa käyviä tapaajavanhempia sekä lapsia. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on saada tietoa siitä, mitä asioita tapaamispaikan fyysisten tilojen suunnittelussa tulee ottaa huomioon sekä millaista tukea asiakkaat tarvitsevat ohjaajilta tapaamisten aikana.
Tapaajavanhemmille ja lapsille toteutettiin asiakaskysely, jossa selvitettiin heidän näkemyksiään tapaamispaikan tiloista ja ohjaajista. Tapaamispaikkaohjaajan näkökulmaa aiheeseen selvitettiin tapaamispaikkakoordinaattorin haastattelulla sekä tapaamisten havainnoinnilla.
Opinnäytetyö antaa tietoa ja kehittämisehdotuksia etenkin tapaamispaikka Poukamalle, mutta tuloksia voivat hyödyntää myös muut tapaamispaikat oman toimintansa suunnittelussa.
Aihe on ajankohtainen, koska tapaamispaikkojen tarve on entistä suurempi lisääntyneiden huoltajuusriitojen sekä lasten huostaanottojen myötä. On tärkeää, että tapaamispaikoista saadaan viihtyisiä paikkoja, joissa lasten ja vanhempien on mukava olla yhdessä ja joissa on asiantuntevat ohjaajat.
Tapaamispaikkojen tilojen suhteen ei ole aiempaa tutkimusta tehty, joten koin, että tämä on aihe jota pitää tutkia. Pidin tärkeänä myös sitä, että lapsen ääni saadaan kuuluviin, koska lapset ovat kuitenkin tapaamispaikan pääasiakkaita ja lapsen edun ja oikeuden toteutumisen vuoksi tapaamisia järjestetään.
Tapaamispaikan asiakkailla tässä työssä tarkoitetaan tapaamispaikassa käyviä tapaajavanhempia sekä lapsia. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on saada tietoa siitä, mitä asioita tapaamispaikan fyysisten tilojen suunnittelussa tulee ottaa huomioon sekä millaista tukea asiakkaat tarvitsevat ohjaajilta tapaamisten aikana.
Tapaajavanhemmille ja lapsille toteutettiin asiakaskysely, jossa selvitettiin heidän näkemyksiään tapaamispaikan tiloista ja ohjaajista. Tapaamispaikkaohjaajan näkökulmaa aiheeseen selvitettiin tapaamispaikkakoordinaattorin haastattelulla sekä tapaamisten havainnoinnilla.
Opinnäytetyö antaa tietoa ja kehittämisehdotuksia etenkin tapaamispaikka Poukamalle, mutta tuloksia voivat hyödyntää myös muut tapaamispaikat oman toimintansa suunnittelussa.
Aihe on ajankohtainen, koska tapaamispaikkojen tarve on entistä suurempi lisääntyneiden huoltajuusriitojen sekä lasten huostaanottojen myötä. On tärkeää, että tapaamispaikoista saadaan viihtyisiä paikkoja, joissa lasten ja vanhempien on mukava olla yhdessä ja joissa on asiantuntevat ohjaajat.
Tapaamispaikkojen tilojen suhteen ei ole aiempaa tutkimusta tehty, joten koin, että tämä on aihe jota pitää tutkia. Pidin tärkeänä myös sitä, että lapsen ääni saadaan kuuluviin, koska lapset ovat kuitenkin tapaamispaikan pääasiakkaita ja lapsen edun ja oikeuden toteutumisen vuoksi tapaamisia järjestetään.