Osallisuutta Facebookista : Kehitysvammaisten käyttäjien tuen tarve sosiaalisessa mediassa
Hurmila, Kimmo (2011)
Hurmila, Kimmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218055
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa kehitysvammaisten nuorten aikuisten Facebookin käyttötaitoja, -tottumuksia ja -kokemuksia sekä selvittää, minkälaisiin tilanteisiin ja asiayhteyksiin he itse toivoisivat tukea, jotta Facebook olisi heille saavutettavissa. Toteutin opinnäytetyöni Tampereen Kaupunkilähetys ry:n Rongankodin Iltalinjalla-projektin yhteydessä järjestämällä Facebook-ohjauskurssin viidelle kehitysvammaiselle projektin palvelujen käyttäjälle. Kurssin tavoitteena oli kurssilaisten osallisuuden tukeminen tarjoamalla ohjausta Facebookin käytössä sekä saada haastattelujen ja havainnoinnin kautta tietoa kurssilaisten toiminnasta ja tuen tarpeesta Facebookissa.
Empiirisen aineiston keräämiseksi järjestin Facebook-kurssin osana Tampereen Kaupunkilähetys ry:n Rongankodin Iltalinjalla-projektin toimintaa. Kurssin kohderyhmänä olivat Iltalinjalla-projektin palveluja käyttävät itsenäisesti asuvat kehitysvammaiset henkilöt. Keräsin aineiston haastattelemalla kurssilaisia liittyen heidän käyttötottumuksiinsa sekä havainnoimalla heidän toimintaansa Facebookin käyttötilanteissa.
Kurssilaiset kuvailivat Facebookia itselleen merkittäväksi yhteydenpidon välineeksi. Valtaosa kurssilaisista oli kohdannut myös negatiivisiksi miellettäviä tilanteita käyttäessään Facebookia. Kohderyhmän merkittävimmät vaikeudet Facebookin käytössä liittyivät palvelun sisällölliseen saavutettavuuteen. Havaitsemiani ja kurssilaisten kertomia saavutettavuuden esteitä olivat erilaisten toimintojen liian suuri määrä, linkkien sijainnit ja niiden ymmärrettävyys sekä usein tapahtuvat muutokset sivuston rakenteissa ja ominaisuuksissa. Virtuaalinen toimintaympäristö vaikeutti myös kohderyhmän henkilöiden sosiaalisten tilanteiden hahmottamista.
Havaintojen mukaan kurssilaiset tarvitsevat tukea myös sen jälkeen kun ovat oppineet perustoiminnot. Esimerkiksi Iltalinjalla-projektin nettikahvilatoiminta vastaa tuen tarpeeseen. Kurssille osallistuneet henkilöt antoivat kurssista positiivista palautetta ja toivoivat jatkossakin nettikahvilan lisäksi kurssimuotoista tukea Facebookin käyttöön.
Empiirisen aineiston keräämiseksi järjestin Facebook-kurssin osana Tampereen Kaupunkilähetys ry:n Rongankodin Iltalinjalla-projektin toimintaa. Kurssin kohderyhmänä olivat Iltalinjalla-projektin palveluja käyttävät itsenäisesti asuvat kehitysvammaiset henkilöt. Keräsin aineiston haastattelemalla kurssilaisia liittyen heidän käyttötottumuksiinsa sekä havainnoimalla heidän toimintaansa Facebookin käyttötilanteissa.
Kurssilaiset kuvailivat Facebookia itselleen merkittäväksi yhteydenpidon välineeksi. Valtaosa kurssilaisista oli kohdannut myös negatiivisiksi miellettäviä tilanteita käyttäessään Facebookia. Kohderyhmän merkittävimmät vaikeudet Facebookin käytössä liittyivät palvelun sisällölliseen saavutettavuuteen. Havaitsemiani ja kurssilaisten kertomia saavutettavuuden esteitä olivat erilaisten toimintojen liian suuri määrä, linkkien sijainnit ja niiden ymmärrettävyys sekä usein tapahtuvat muutokset sivuston rakenteissa ja ominaisuuksissa. Virtuaalinen toimintaympäristö vaikeutti myös kohderyhmän henkilöiden sosiaalisten tilanteiden hahmottamista.
Havaintojen mukaan kurssilaiset tarvitsevat tukea myös sen jälkeen kun ovat oppineet perustoiminnot. Esimerkiksi Iltalinjalla-projektin nettikahvilatoiminta vastaa tuen tarpeeseen. Kurssille osallistuneet henkilöt antoivat kurssista positiivista palautetta ja toivoivat jatkossakin nettikahvilan lisäksi kurssimuotoista tukea Facebookin käyttöön.