Ympäristöjohtaminen ja - markkinointi
Osmonen, Satu (2011)
Osmonen, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli ympäristöjohtaminen ja ympäristömarkkinointi. Tutkimuksen kohdeyrityksenä toimi Kesko-konserni ja erityisesti K-ryhmä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yleisellä tasolla, miten ympäristölainsäädäntö ja ympäristöpolitiikka säätelevät yritysten liiketoimintaa sekä lisäksi tarkastella kauppasektorin näkökulmasta erilaisia ekologisia kilpailukeinoja ja ympäristömerkkijärjestelmän merkitystä. Tutkimusongelmana oli selvittää miten ympäristöpolitiikka ja ympäristölainsäädäntö vaikuttavat kauppasektoritasolla harjoitettavaan liiketoimintaan ympäristöjohtamisen ja ympäristömarkkinoinnin muodossa.
Teoriaosa koostuu neljästä pääluvusta, joissa perehdytään yksityiskohtaisemmin ympäristönsuojeluun ja - politiikkaan, ympäristöoikeuteen ja - normeihin, K-ryhmän ympäristöjohtamiseen ja K-ryhmän ympäristömarkkinointiin. Näiden teorialukujen lisäksi olen tutkinut Kesko-konsernia case -yrityksenä, joka noudattaa liiketoiminnassaan kestävää kehitystä ja pyrkii ympäristöystävälliseen liiketoimintaan.
Työllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, joten tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teoria-aineistoa keräten muun muassa alan kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin perehtyen. Lisäksi teoriaa täydentää muutamat case - esimerkit, jotka perustuvat Kesko-konsernin yhteiskuntavastuullisiin toimintaperiaatteisiin.
Teoriaosa koostuu neljästä pääluvusta, joissa perehdytään yksityiskohtaisemmin ympäristönsuojeluun ja - politiikkaan, ympäristöoikeuteen ja - normeihin, K-ryhmän ympäristöjohtamiseen ja K-ryhmän ympäristömarkkinointiin. Näiden teorialukujen lisäksi olen tutkinut Kesko-konsernia case -yrityksenä, joka noudattaa liiketoiminnassaan kestävää kehitystä ja pyrkii ympäristöystävälliseen liiketoimintaan.
Työllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, joten tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teoria-aineistoa keräten muun muassa alan kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin perehtyen. Lisäksi teoriaa täydentää muutamat case - esimerkit, jotka perustuvat Kesko-konsernin yhteiskuntavastuullisiin toimintaperiaatteisiin.