Markkinoinnin vuosisuunnitelma Rauman Liiketalousopiskelijain Kilta Ry:lle
Mäki, Anna (2011)
Mäki, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217040
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma Rauman Liiketalousopiskelijain Kilta Ry:lle. Kohdeyhdistykselle ei ole aikaisemmin laadittu markkinointisuunnitelmaa, vaan markkinointia on tehty lähinnä hallituksen jäsenten innokkuuden ja jaksamisen mukaan. Rauman Liiketalousopiskelijain Kilta Ry on opiskelijayhdistys, joka valvoo Liiketoiminta Rauman kampuksella opiskelevien etuja ja järjestää tapahtumia.
Tutkimuksen teoriaosio sisältää kaksi päälukua, joista ensimmäinen selventää käsitteen nonprofit- organisaatio ja kertoo tällaisen organisaation markkinoinnin merkityksestä. Toinen pääluku keskittyy markkinoinnin suunnitteluprosessin vaiheiden kuvaamiseen. Markkinoinnin suunnittelu lähtee liikkeelle tärkeimpien historiantietojen päivittämisellä, jatkuu nykyhetken analysoinnilla, siirtyy siitä tavoitteiden ja strategiavalinnan kautta toteutukseen ja päättyy lopulta tulosten arviointiin. Teoriaosio on rakennettu siten, että se palvelee kohdeorganisaation mahdollista markkinoinnin suunnittelua myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen empiirisen osan tarkoituksena on saada aikaiseksi kohdeyhdistykselle sopiva markkinointisuunnitelma, sekä antaa parannusehdotuksia nykyisen markkinoinnin tueksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena osallistuvan havainnoinnin ja haastattelun keinoin.
Tutkimuksen tavoitteena on saada aikaiseksi toimiva suunnitelma, josta löytyy ideoita ja toimivia keinoja tehdä markkinointia ja jota päivittämällä yhdistyksen on helpompi suunnitella markkinointiaan jatkossakin.
Tutkimuksen teoriaosio sisältää kaksi päälukua, joista ensimmäinen selventää käsitteen nonprofit- organisaatio ja kertoo tällaisen organisaation markkinoinnin merkityksestä. Toinen pääluku keskittyy markkinoinnin suunnitteluprosessin vaiheiden kuvaamiseen. Markkinoinnin suunnittelu lähtee liikkeelle tärkeimpien historiantietojen päivittämisellä, jatkuu nykyhetken analysoinnilla, siirtyy siitä tavoitteiden ja strategiavalinnan kautta toteutukseen ja päättyy lopulta tulosten arviointiin. Teoriaosio on rakennettu siten, että se palvelee kohdeorganisaation mahdollista markkinoinnin suunnittelua myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen empiirisen osan tarkoituksena on saada aikaiseksi kohdeyhdistykselle sopiva markkinointisuunnitelma, sekä antaa parannusehdotuksia nykyisen markkinoinnin tueksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena osallistuvan havainnoinnin ja haastattelun keinoin.
Tutkimuksen tavoitteena on saada aikaiseksi toimiva suunnitelma, josta löytyy ideoita ja toimivia keinoja tehdä markkinointia ja jota päivittämällä yhdistyksen on helpompi suunnitella markkinointiaan jatkossakin.