Saksalaisten B2B-asiakkaiden asenteet kiinalaisia urheiluvaatemerkkejä kohtaan sekä asenteisiin vaikuttaminen
Doering, Sonja (2011)
Doering, Sonja
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia L-Fashion Groupin B2B -asiakkaiden asenteita kiinalaisia urheiluvaatemerkkejä kohtaan sekä kartoittaa mahdollisuuksia ja keinoja niihin vaikuttamiseksi. Tarkoituksena on tukea L-Fashion Groupin uuden kiinalaisen urheiluvaatemerkin, Li-Ningin lanseerausta Eurooppaan vuoden 2012 keväällä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avataan asennetta ensin psykologisena käsitteenä sekä tuodaan esille asenteisiin vaikuttamisen lähtökohdat. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan Li-Ningin brändi-identiteettiä asenteellisin silmin katsottuna sekä tutkimuksen rajautuessa saksalaisiin asiakkaisiin, tuodaan esille erinäisiä seikkoja Saksasta Li-Ningin markkina- ja lanseerausalueena.
Tutkimusmenetelminä olivat sekä kvalitatiivinen haastattelututkimus Saksassa että kvantitatiivisena menetelmänä sähköinen kyselylomake, joka lähetettiin asiakkaille sähköpostitse. Tutkimuksissa kartoitettiin muun muassa asiakkaiden suhtautumista kiinalaisia tuotteita ja merkkejä kohtaan, alkuperämaan, ekologisuuden ja eettisyyden merkitystä sekä urheiluvaatteen ominaisuuksien arvottamista.
Tutkimustulosten mukaan asenteet ovat edelleen pääosin negatiivisia, mutta positiivistakin suhtautumista vastauksissa oli huomattavissa. Muun muassa alkuperämaata ei nähdä nykyään enää niin merkittävänä tekijänä ja esimerkiksi kiinalaisten urheiluvaatteiden hinta-laatusuhde, trendikkyys ja jopa kestävyys arvioitiin yllättävän hyviksi. Mielenkiintoista tutkimuksessa oli myös nähdä asiakkaiden reaktiot heille esitettyihin väittämiin kiinalaisista urheilumerkeistä. Väittämistä saatujen vastausten mukaan noin 41 % suhtautui pääosin kielteisesti kiinalaisiin urheiluvaatemerkkeihin ja siten siis 59 % vastaajista positiivisesti.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avataan asennetta ensin psykologisena käsitteenä sekä tuodaan esille asenteisiin vaikuttamisen lähtökohdat. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan Li-Ningin brändi-identiteettiä asenteellisin silmin katsottuna sekä tutkimuksen rajautuessa saksalaisiin asiakkaisiin, tuodaan esille erinäisiä seikkoja Saksasta Li-Ningin markkina- ja lanseerausalueena.
Tutkimusmenetelminä olivat sekä kvalitatiivinen haastattelututkimus Saksassa että kvantitatiivisena menetelmänä sähköinen kyselylomake, joka lähetettiin asiakkaille sähköpostitse. Tutkimuksissa kartoitettiin muun muassa asiakkaiden suhtautumista kiinalaisia tuotteita ja merkkejä kohtaan, alkuperämaan, ekologisuuden ja eettisyyden merkitystä sekä urheiluvaatteen ominaisuuksien arvottamista.
Tutkimustulosten mukaan asenteet ovat edelleen pääosin negatiivisia, mutta positiivistakin suhtautumista vastauksissa oli huomattavissa. Muun muassa alkuperämaata ei nähdä nykyään enää niin merkittävänä tekijänä ja esimerkiksi kiinalaisten urheiluvaatteiden hinta-laatusuhde, trendikkyys ja jopa kestävyys arvioitiin yllättävän hyviksi. Mielenkiintoista tutkimuksessa oli myös nähdä asiakkaiden reaktiot heille esitettyihin väittämiin kiinalaisista urheilumerkeistä. Väittämistä saatujen vastausten mukaan noin 41 % suhtautui pääosin kielteisesti kiinalaisiin urheiluvaatemerkkeihin ja siten siis 59 % vastaajista positiivisesti.