Sisarus-kynkkä toimintamalli : Sisarusten yhteinen leikki- ja toimintaryhmä
Karhu, Terhi; Mattila, Outi (2011)
Karhu, Terhi
Mattila, Outi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318206
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin mitä hyötyä Sisarus-kynkkä toimintamallilla on sisarusten välisen vuorovaikutuksen edistämissä. Sisarus-kynkkä on sisarusten yhteinen leikki- ja toimintaryhmä. Ryhmän tavoitteena on edistää lasten vuorovaikutustaitoja ja leikkiä. Tutkimuskysymyksinä olivat miten sosiaalista vuorovaikutusta voidaan tukea ja kuinka sosiaalinen vuorovaikutus kehittyy Sisarus-kynkän aikana. Tutkimukseen osallistui kolme sisarusparia, iältään 5-11 vuotta. Sisaruspareista toisella lapsella on puheen tuottamisen- ja ymmärtämisen vaikeus. Toimeksiantajana toimi Honkalampi-säätiö.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja videohavainnoinnilla. Sisarus-kynkkä toiminta järjestettiin syksyllä 2010 ja keväällä 2011. Syksyn aineistoa on käytetty esiymmärryksen luomiseen sekä vertailuun tulosten analysoinnissa. Aineistolle on tehty teorialähtöinen sisällönanalyysi. Teoriasta nousseita käsitteitä, katse, kosketus, aloitteen teko ja vuorottelu, on havainnoitu videoilta. Käsitteet ovat nousseet sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnallisen oppimisen teorioista.
Sisarus-kynkkä on tarjonnut lapsille uusia vuorovaikutustilanteita ja sisarusten yhteinen leikki on saanut uusia muotoja. Tutkimuksessa selvisi, että Sisarus-kynkällä voidaan edistää lasten sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja siten sisarusten välistä leikkiä. Sosiaalinen vuorovaikutus kehittyi Sisarus-kynkän aikana huomattavasti. Keväällä katseiden sekä kosketusten määrä ja laatu ovat muuttuneet myönteisemmäksi sisarusta kohtaan. Lapsilla näkyi oma-aloitteellisuutta enemmän toiminnan loppupuolella kuin alussa.
Honkalampi-säätiö saa tutkimuksesta uutta tietoa Sisarus-kynkän mahdollisuuksista varhaisen tuen keinona. Säätiö voi käyttää tuloksia kehittäessään Sisarus-kynkkä mallia edelleen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkossa Sisarus-kynkkä käsikirjan tekemiseen. Käsikirja mahdollistaa toimintamallin käytön muille lasten parissa työskenteleville.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja videohavainnoinnilla. Sisarus-kynkkä toiminta järjestettiin syksyllä 2010 ja keväällä 2011. Syksyn aineistoa on käytetty esiymmärryksen luomiseen sekä vertailuun tulosten analysoinnissa. Aineistolle on tehty teorialähtöinen sisällönanalyysi. Teoriasta nousseita käsitteitä, katse, kosketus, aloitteen teko ja vuorottelu, on havainnoitu videoilta. Käsitteet ovat nousseet sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnallisen oppimisen teorioista.
Sisarus-kynkkä on tarjonnut lapsille uusia vuorovaikutustilanteita ja sisarusten yhteinen leikki on saanut uusia muotoja. Tutkimuksessa selvisi, että Sisarus-kynkällä voidaan edistää lasten sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja siten sisarusten välistä leikkiä. Sosiaalinen vuorovaikutus kehittyi Sisarus-kynkän aikana huomattavasti. Keväällä katseiden sekä kosketusten määrä ja laatu ovat muuttuneet myönteisemmäksi sisarusta kohtaan. Lapsilla näkyi oma-aloitteellisuutta enemmän toiminnan loppupuolella kuin alussa.
Honkalampi-säätiö saa tutkimuksesta uutta tietoa Sisarus-kynkän mahdollisuuksista varhaisen tuen keinona. Säätiö voi käyttää tuloksia kehittäessään Sisarus-kynkkä mallia edelleen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkossa Sisarus-kynkkä käsikirjan tekemiseen. Käsikirja mahdollistaa toimintamallin käytön muille lasten parissa työskenteleville.