Globe Hope high end -brändinä
Paappanen, Tarja (2011)
Paappanen, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318222
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänä oli selvittää kuluttajien näkemyksiä Globe Hopen brändistä verrattuna muihin
high end -brändeihin. Tavoitteen saavuttamiseksi selvitettiin myös sopivat kohderyhmät ja
soveltuvat markkinointikeinot. Tutkimuksen toimeksiantajana on Globe Hope, joka on vaate- ja
asustealan yritys. Yritys tekee tuotteensa esimerkiksi armeijan ja sairaaloiden ylijäämäkankaista
sekä vintage-kankaista.
Työn toteuttaminen aloitettiin selvittämällä aluksi erilaisten vaateliikkeiden myyjien käsityksiä
kuluttajien ostopäätöksiin liittyvistä tekijöistä. Valitut vaateliikkeet myivät samanhintaisia tuotteita
kuin Globe Hope. Myyjille totetutetun kyselyn jälkeen seurasi vaihe, jossa kyselyt toteutettiin
Globe Hopen asiakkaille. Kuluttajakyselyt järjestettiin yrityksen Helsingin myymälöissä ja
sähköisesti Facebookissa.
Tuloksena tutkimuksessa selvisi, että tyypillinen asiakas on korkeasti koulutettu nainen. Moni
vastaaja mielsi Globe Hope eroavan muista kilpailijoistaan ekologisuutensa avulla. Vastauksissa
vaatteiden monipuolisuus myönnettiin heikommaksi kuin kilpailijoilla. Tuotteiden hintoja
arvosteltiin myös hieman liian kalliiksi. Nettikaupan tunnettavuus jäi huonoksi vastausten kesken,
mutta toisaalta taas myymälät vetivät hyvin ihmisiä paikalle.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan huomioida, että markkinointi olisi hyvä suunnata oikealle
kohderyhmälle ja esimerkiksi nettisivut on rakennettava uudestaan. Uudet nettisivut voisivat
sisältää perustelut hinnoille ja uuden käyttäjäystävällisemmän nettikaupan. Jos Globe Hope haluaa
panostaa vielä enemmän esteettiseen puoleen, olisi myös vaatemallistoja tuotettava
useammanlaisille ihmisille tai sitten profiloitua täysin kohderyhmälle tarkoitettuihin tuotteisiin.
high end -brändeihin. Tavoitteen saavuttamiseksi selvitettiin myös sopivat kohderyhmät ja
soveltuvat markkinointikeinot. Tutkimuksen toimeksiantajana on Globe Hope, joka on vaate- ja
asustealan yritys. Yritys tekee tuotteensa esimerkiksi armeijan ja sairaaloiden ylijäämäkankaista
sekä vintage-kankaista.
Työn toteuttaminen aloitettiin selvittämällä aluksi erilaisten vaateliikkeiden myyjien käsityksiä
kuluttajien ostopäätöksiin liittyvistä tekijöistä. Valitut vaateliikkeet myivät samanhintaisia tuotteita
kuin Globe Hope. Myyjille totetutetun kyselyn jälkeen seurasi vaihe, jossa kyselyt toteutettiin
Globe Hopen asiakkaille. Kuluttajakyselyt järjestettiin yrityksen Helsingin myymälöissä ja
sähköisesti Facebookissa.
Tuloksena tutkimuksessa selvisi, että tyypillinen asiakas on korkeasti koulutettu nainen. Moni
vastaaja mielsi Globe Hope eroavan muista kilpailijoistaan ekologisuutensa avulla. Vastauksissa
vaatteiden monipuolisuus myönnettiin heikommaksi kuin kilpailijoilla. Tuotteiden hintoja
arvosteltiin myös hieman liian kalliiksi. Nettikaupan tunnettavuus jäi huonoksi vastausten kesken,
mutta toisaalta taas myymälät vetivät hyvin ihmisiä paikalle.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan huomioida, että markkinointi olisi hyvä suunnata oikealle
kohderyhmälle ja esimerkiksi nettisivut on rakennettava uudestaan. Uudet nettisivut voisivat
sisältää perustelut hinnoille ja uuden käyttäjäystävällisemmän nettikaupan. Jos Globe Hope haluaa
panostaa vielä enemmän esteettiseen puoleen, olisi myös vaatemallistoja tuotettava
useammanlaisille ihmisille tai sitten profiloitua täysin kohderyhmälle tarkoitettuihin tuotteisiin.