Mikä pitää tukihenkilön vapaaehtoistyössä nuoren tukena
Laaksonen, Susanna (2011)
Laaksonen, Susanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916310
Tiivistelmä
Laaksonen, Susanna. Mikä pitää tukihenkilön vapaaehtoistyössä nuoren tukena. Pori, syksy 2011,1 liite. 35 sivua.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Hoitoalan koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulu tutkinto, Sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vapaaehtoisen tukihenkilön motiivia sitoutua nuoren tukisuhteeseen. Aineiston keruuseen käytettiin apuna, MLL: n Satakunnan piirin Satakunnan lasten ja nuorten tukihenkilötoiminnan kehittämishankkeessa olevia tukihenkilöitä. Kohderyhmältä pyydettiin vapaamuotoinen tarina siitä, miksi he olivat pysyneet tukihenkilöinä ja mitä he kokivat saaneensa vapaaehtoisena tukihenkilönä toimimisesta.
Tutkimuksen tarinoiden analysointiin on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa fenomenologinen näkökulma. Tutkimus on laadullinen.
Tutkimusaineistosta poimittiin lauseita ja sanoja jotka liittyivät motivaatioteoriaan, jotka ryhmiteltiin erilaisiin motivaatioita ilmaiseviin ryhmiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksia peilattiin motivaatioteoriaan.
Pääasialliseksi motivaatioperusteeksi tutkimuksessa nousi nuoren auttaminen lähimmäisenrakkaudesta ja oman tarpeellisuuden sekä onnistumisen kokemukset. Tukisuhteiden pituus osoittautui myös tärkeäksi tekijäksi haastateltujen motivaatioon jatkaa tukisuhdetta.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Hoitoalan koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulu tutkinto, Sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vapaaehtoisen tukihenkilön motiivia sitoutua nuoren tukisuhteeseen. Aineiston keruuseen käytettiin apuna, MLL: n Satakunnan piirin Satakunnan lasten ja nuorten tukihenkilötoiminnan kehittämishankkeessa olevia tukihenkilöitä. Kohderyhmältä pyydettiin vapaamuotoinen tarina siitä, miksi he olivat pysyneet tukihenkilöinä ja mitä he kokivat saaneensa vapaaehtoisena tukihenkilönä toimimisesta.
Tutkimuksen tarinoiden analysointiin on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa fenomenologinen näkökulma. Tutkimus on laadullinen.
Tutkimusaineistosta poimittiin lauseita ja sanoja jotka liittyivät motivaatioteoriaan, jotka ryhmiteltiin erilaisiin motivaatioita ilmaiseviin ryhmiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksia peilattiin motivaatioteoriaan.
Pääasialliseksi motivaatioperusteeksi tutkimuksessa nousi nuoren auttaminen lähimmäisenrakkaudesta ja oman tarpeellisuuden sekä onnistumisen kokemukset. Tukisuhteiden pituus osoittautui myös tärkeäksi tekijäksi haastateltujen motivaatioon jatkaa tukisuhdetta.