"Et olis vaan joku olemassa" : Joensuulaisten nuorten näkemyksiä koulunuorisotyöstä
Löytönen, Anniina (2011)
Löytönen, Anniina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318159
Tiivistelmä
Suomalaiseen nuorisotyöhön liittyvässä kehittämistyössä keskeiseksi ja erittäin ajankohtaiseksi alueeksi on viimeisten vuosien aikana muodostunut koulunuorisotyö. Nuorisotyön vakiinnuttamista osaksi koulukulttuuria tavoitellaan pilotoimalla ja kokeilemalla nuorisotyön muotoja kouluissa, sekä tuottamalla tutkimustietoa, useiden alueellisten kehittämis- ja tutkimushankkeiden piirissä.Tarpeen kouluissa toimivien kasvatusalan ammattilaisten, sekä nuorisoalan toimijoiden kehittämistyölle luovat yhteiskunnan vaatimukset, kasvatuskulttuurin muutos, sekä niiden aiheuttama huoli nuorten hyvinvoinnista. Yhteisen, kaikkia osapuolia parhaiten palvelevan toimintamallin syntyminen mahdollistuu vain nuorisotyön, koulun, sekä nuorten itsensä kehittämistyöhön osallistumisen kautta.
Nuorisotyön osallistumista ja kasvatustavoitteen jakamista edeltää kuitenkin nuorisotyön ammatillisen osaamisen tunnustaminen ja näkyväksi tekeminen niin nuorisotyön ulkopuolella, kuin keskuudessakin. Uudenlaisen toimintamallin luominen vaatii erityisesti ennakkoluulotonta suhtautumista niin nuorisotyötä, kuin koulumaailmaakin kohtaan, sekä rakenteellisia muutoksia.
Yksi nuorisotyön lähtökohdista on kehittää palveluita nuorisolähtöisesti. Nuorisotyön tavoitteisiin kuuluu myös nuorten äänen näkyväksi tekeminen.
Tämän opinnäytteen tavoitteena olikin tuoda esille joensuulaisten nuorten näkemyksiä mahdollisesta koulunuorisotyöstä. Työn tavoitteen oli myös tehdä nuorisotyön ammatillista osaamista näkyväksi. Opinnäytteen tilaajana on Joensuun kaupungin Nuorisotoimi.
Opinnäyte tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiiin teemahaastattelemalla Joensuussa sijaitsevan yläkoulun oppilaskunnan hallitusta, sekä nuorisovaltuustossa toimivaa pienryhmää. Oppilaskunnan hallituksen videoitu ryhmähaastattelu, sekä nuorisovaltuuston pienryhmän sähköpostivastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytteeni tutkimustulos on, että nuoret toivovat koulunuorisotyöltä matalaa kynnystä ja nuorisolähtöisyyttä. Haastattelemani nuoret toivoivat myös, että nuorisotyöntekijä olisi helposti lähestyttävä turvallinen aikuinen, jolle voisi puhua ja joka kuuntelisi ja ymmärtäisi nuoren maailmaa. Nuoret toivoivat nuorisotyöntekijän toimivan aikuisten ja nuorten maailmojen tulkkina ja verkostojen rakentajana. Nuorisotyöntekijän tehtäviä koulussa nuorten mielestä olisi tapahtumien järjestäminen, auttaminen ja kuunteleminen, sekä oppimisen tukeminen.
Opinnäytteen tavoitteena ei ollut antaa yleistettävää tietoa nuorten näkemyksistä koulunuorisotyöstä, vaan kuvata ilmiötä. Joensuun alueella koulujen ja nuorisotyön yhteistyö on perinteisesti satunnaisia nuorisotyön tekemiä kouluvierailuja ja käyntejä, eikä koulut ja nuorisotyö tee pitkäjänteistä ja kestävää yhteistyötä. Toivoisinkin, että opinnäytteeni näkökulmat ja nuorten ajatukset otettaisiin huomioon nuorisotyön kehittämisessä Joensuun alueella.
Nuorisotyön osallistumista ja kasvatustavoitteen jakamista edeltää kuitenkin nuorisotyön ammatillisen osaamisen tunnustaminen ja näkyväksi tekeminen niin nuorisotyön ulkopuolella, kuin keskuudessakin. Uudenlaisen toimintamallin luominen vaatii erityisesti ennakkoluulotonta suhtautumista niin nuorisotyötä, kuin koulumaailmaakin kohtaan, sekä rakenteellisia muutoksia.
Yksi nuorisotyön lähtökohdista on kehittää palveluita nuorisolähtöisesti. Nuorisotyön tavoitteisiin kuuluu myös nuorten äänen näkyväksi tekeminen.
Tämän opinnäytteen tavoitteena olikin tuoda esille joensuulaisten nuorten näkemyksiä mahdollisesta koulunuorisotyöstä. Työn tavoitteen oli myös tehdä nuorisotyön ammatillista osaamista näkyväksi. Opinnäytteen tilaajana on Joensuun kaupungin Nuorisotoimi.
Opinnäyte tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiiin teemahaastattelemalla Joensuussa sijaitsevan yläkoulun oppilaskunnan hallitusta, sekä nuorisovaltuustossa toimivaa pienryhmää. Oppilaskunnan hallituksen videoitu ryhmähaastattelu, sekä nuorisovaltuuston pienryhmän sähköpostivastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytteeni tutkimustulos on, että nuoret toivovat koulunuorisotyöltä matalaa kynnystä ja nuorisolähtöisyyttä. Haastattelemani nuoret toivoivat myös, että nuorisotyöntekijä olisi helposti lähestyttävä turvallinen aikuinen, jolle voisi puhua ja joka kuuntelisi ja ymmärtäisi nuoren maailmaa. Nuoret toivoivat nuorisotyöntekijän toimivan aikuisten ja nuorten maailmojen tulkkina ja verkostojen rakentajana. Nuorisotyöntekijän tehtäviä koulussa nuorten mielestä olisi tapahtumien järjestäminen, auttaminen ja kuunteleminen, sekä oppimisen tukeminen.
Opinnäytteen tavoitteena ei ollut antaa yleistettävää tietoa nuorten näkemyksistä koulunuorisotyöstä, vaan kuvata ilmiötä. Joensuun alueella koulujen ja nuorisotyön yhteistyö on perinteisesti satunnaisia nuorisotyön tekemiä kouluvierailuja ja käyntejä, eikä koulut ja nuorisotyö tee pitkäjänteistä ja kestävää yhteistyötä. Toivoisinkin, että opinnäytteeni näkökulmat ja nuorten ajatukset otettaisiin huomioon nuorisotyön kehittämisessä Joensuun alueella.