Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuneiden sosionomien (AMK) ajatuksia omasta osaamisesta ja sijoittumisesta työelämään
Ahonen, Elina; Harjula, Mari-Kaisa (2011)
Ahonen, Elina
Harjula, Mari-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318245
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuneiden sosionomien (AMK) työllistymistä sekä tuottaa kehitysideoita Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmalle. Selvitimme opinnäytetyössämme myös sosionomikoulutuksen tuottaman osaamisen ja työelämän osaamistarpeiden vastaavuutta sekä sosionomin (AMK) työllistymisen esteitä. Viitekehyksenä olivat olemassa oleva kirjallinen aineisto sosionomin (AMK) koulutuksesta ja osaamisesta sekä aiemmat tutkimukset ja opinnäytetyöt sosionomien (AMK) työllistymisestä.
Opinnäytetyössä sovelsimme sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää, koska halusimme Jyväskylän ammattikorkeakoulun säännöllisesti keräämän tiedon lisäksi tarkempaa tietoa sosionomien (AMK) työllistymisestä. Tutkimuksen empiirisen osan toteutimme syyskuussa 2011 sähköisellä Digium-kyselyllä. Kyselylomakkeen lähetimme vuonna 2010 ja keväällä 2011 Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuneille sosionomeille (AMK). Seitsemästäkymmenestä seitsemästä (77) valmistuneesta sosionomista (AMK) tavoitimme 45, ja heistä kyselyymme vastasi 23 henkilöä.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella sosionomit (AMK) työllistyvät koulutusta vastaaviin työtehtäviin hyvin. Sosiaalialan koulutusohjelmalle laaditut kompetenssit (pätevyydet) nähtiin toteutuvan melko hyvin koulutuksessa ja ne vastaavat monelta osin työelämässä tarvittavaa osaamista. Suurimpana työllistymisen esteenä nähtiin pätkätyökulttuuri. Ideoina sosiaalialan koulutusohjelman kehittämiseksi nousi esille erityisesti työllistymisnäkökulman painottaminen yhä enemmän koulutuksen aikana sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyön lisääminen. Kehitysideoina nousi myös esille opinto-ohjauksen sekä mielenterveys- ja päihdetyön opintojen lisääminen koulutukseen.
Opinnäytetyössä sovelsimme sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää, koska halusimme Jyväskylän ammattikorkeakoulun säännöllisesti keräämän tiedon lisäksi tarkempaa tietoa sosionomien (AMK) työllistymisestä. Tutkimuksen empiirisen osan toteutimme syyskuussa 2011 sähköisellä Digium-kyselyllä. Kyselylomakkeen lähetimme vuonna 2010 ja keväällä 2011 Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuneille sosionomeille (AMK). Seitsemästäkymmenestä seitsemästä (77) valmistuneesta sosionomista (AMK) tavoitimme 45, ja heistä kyselyymme vastasi 23 henkilöä.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella sosionomit (AMK) työllistyvät koulutusta vastaaviin työtehtäviin hyvin. Sosiaalialan koulutusohjelmalle laaditut kompetenssit (pätevyydet) nähtiin toteutuvan melko hyvin koulutuksessa ja ne vastaavat monelta osin työelämässä tarvittavaa osaamista. Suurimpana työllistymisen esteenä nähtiin pätkätyökulttuuri. Ideoina sosiaalialan koulutusohjelman kehittämiseksi nousi esille erityisesti työllistymisnäkökulman painottaminen yhä enemmän koulutuksen aikana sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyön lisääminen. Kehitysideoina nousi myös esille opinto-ohjauksen sekä mielenterveys- ja päihdetyön opintojen lisääminen koulutukseen.