Sähköinen taloushallinto: kyselytutkimus tilitoimiston asiakkaille
Kero, Janica (2011)
Kero, Janica
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Tilitoimisto Sari Poola Oy:n asiakkaiden mielipiteitä sähköisestä taloushallinnosta. Sellaisten asiakkaiden osalta jotka jo olivat siirtyneet sähköiseen taloushallintoon, haluttiin tutkia mitä mieltä he ovat muutoksesta olleet. Sellaisten asiakkaiden osalta jotka eivät vielä olleet mukana sähköisessä taloushallinnossa, haluttiin tutkia kiinnostaako heitä siirtyminen sähköiseen taloushallintoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tutkia tilitoimiston asiakkaiden mielipiteitä yleensä tilitoimiston palveluista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sähköisen taloushallinnon käsitettä. Perehdyttiin siihen, mitä tarkoitetaan sähköisellä taloushallinnolla ja mitä kaikkea täytyy huomioida kun siirrytään sähköiseen taloushallintoon. Näiden lisäksi käsiteltiin sähköisen taloushallinnon hyötyjä ja haasteita, sekä pohdittiin vielä miten sähköiseen taloushallintoon siirtyminen vaikuttaa tilitoimistoihin ja heidän asiakkaisiinsa.
Työn empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena syksyllä 2011. Kysely lähetettiin sähköisesti 85:lle tilitoimiston asiakkaalle ja vastausprosentiksi saatiin 49 %.
Tulokset osoittivat, että mielipiteet sähköisestä taloushallinnosta ovat pääsääntöisesti positiivisia ja kiinnostusta sitä kohtaan löytyy. Asiakkaat ovat myös pääsääntöisesti tyytyväisiä tilitoimiston palveluihin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sähköisen taloushallinnon käsitettä. Perehdyttiin siihen, mitä tarkoitetaan sähköisellä taloushallinnolla ja mitä kaikkea täytyy huomioida kun siirrytään sähköiseen taloushallintoon. Näiden lisäksi käsiteltiin sähköisen taloushallinnon hyötyjä ja haasteita, sekä pohdittiin vielä miten sähköiseen taloushallintoon siirtyminen vaikuttaa tilitoimistoihin ja heidän asiakkaisiinsa.
Työn empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena syksyllä 2011. Kysely lähetettiin sähköisesti 85:lle tilitoimiston asiakkaalle ja vastausprosentiksi saatiin 49 %.
Tulokset osoittivat, että mielipiteet sähköisestä taloushallinnosta ovat pääsääntöisesti positiivisia ja kiinnostusta sitä kohtaan löytyy. Asiakkaat ovat myös pääsääntöisesti tyytyväisiä tilitoimiston palveluihin.