Business plan 2012-2016 : case company: X Group
Kämäräinen, Olli (2011)
Kämäräinen, Olli
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417138
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee olemassa olevan yrityksen liiketoiminnan suunnittelua. Tavoitteena on luoda asiakasyrityksen viisivuotissuunnitelma, jolla edesautetaaan liiketoiminnan kasvua, kehitystä ja investointirahoituksen saamista. Opinnäytetyö pyrkii yritysjohdon ja hallituksen luomien visioiden ja tavoitteiden pohjalta tunnistamaan kehityskohteet, tulevaisuuden näkymät sekä toiminnan mahdolliset riskit. Lopputulos, joka toimii päivitettävä perustana tarkemmille suunnitelmille, perustuu Finnveran liiketoimintasuunnittelun työpohjaan hieman muunneltuna.
Asiakasyritys, jonka toimitilat sijaitsevat Suomessa ja Venäjällä, on työkalunvalmistajien alihankkija ja toimii kansainvälisellä muovi- ja metallialalla. Yritys myy ja valmistaa standardi- ja erikoiskomponentteja työkaluvalmistajille Euroopassa ja Venäjällä. Markkinoilla vallitseva kilpailu on kovaa johtuen kilpailijoiden suuresta määrästä. Tästä johtuen strategioiden valinta ja päätöksenteko on avainasemassa kaukaisen PK-yrityksen menestykselle markkinoiden keskiössä sijaitsevien suurten eurooppalaisten monikansallisten yritysten puristuksesssa. Tämä tutkimus analysoi ja määrittää kilpailukyvyn tekijöitä perustuen yrityksen nykyisiin ja suunnitelluihin resursseihin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus hyödyntäen havaintoja, keskeisten henkilöiden haastatteluja, yrityksen liiketoimintamateriaalia sekä saatavilla olevaa markkinatietoa spesifiltä toimialalta. Teoreettinen viitekehys sekä suunnittelumalli pohjautuvat liiketoiminnan suunnittelun kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimuksen lähestymisote on deduktiivinen. Tämä valintaa tukee sitä, että liiketoiminnan suunnittelu tähtää vahvistettuihin päätöksiin teoreettisen tarkastelun pohjalta. Kehityssuunnitelmat ja talousanalyysi kuvastavat näitä päätöksiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kasvulle ja kannattavuudelle asetettujen tulevaisuuden visioiden ja tavoitteiden toteuttaminen on mahdollista, mikäli yritys välttää tunnistetut riskit ja saa vaadittuihin investointeihin tarvittavan ulkopuolisen rahoituksen. Myyntitavoitteiden realisointi on elintärkeä tekijä kehityksen mahdollistamiseksi. Myynnin ja markkinoinnin riittävät resurssit sekä luotettava toimitusketju, joka kykenee vaadittuihin strategisiin linjauksiin, ovat olennaisia työkaluja realisoinnille. Tutkimuksen tulokset tukevat positiivisia tulevaisuuden näkymiä.
Asiakasyritys, jonka toimitilat sijaitsevat Suomessa ja Venäjällä, on työkalunvalmistajien alihankkija ja toimii kansainvälisellä muovi- ja metallialalla. Yritys myy ja valmistaa standardi- ja erikoiskomponentteja työkaluvalmistajille Euroopassa ja Venäjällä. Markkinoilla vallitseva kilpailu on kovaa johtuen kilpailijoiden suuresta määrästä. Tästä johtuen strategioiden valinta ja päätöksenteko on avainasemassa kaukaisen PK-yrityksen menestykselle markkinoiden keskiössä sijaitsevien suurten eurooppalaisten monikansallisten yritysten puristuksesssa. Tämä tutkimus analysoi ja määrittää kilpailukyvyn tekijöitä perustuen yrityksen nykyisiin ja suunnitelluihin resursseihin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus hyödyntäen havaintoja, keskeisten henkilöiden haastatteluja, yrityksen liiketoimintamateriaalia sekä saatavilla olevaa markkinatietoa spesifiltä toimialalta. Teoreettinen viitekehys sekä suunnittelumalli pohjautuvat liiketoiminnan suunnittelun kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimuksen lähestymisote on deduktiivinen. Tämä valintaa tukee sitä, että liiketoiminnan suunnittelu tähtää vahvistettuihin päätöksiin teoreettisen tarkastelun pohjalta. Kehityssuunnitelmat ja talousanalyysi kuvastavat näitä päätöksiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kasvulle ja kannattavuudelle asetettujen tulevaisuuden visioiden ja tavoitteiden toteuttaminen on mahdollista, mikäli yritys välttää tunnistetut riskit ja saa vaadittuihin investointeihin tarvittavan ulkopuolisen rahoituksen. Myyntitavoitteiden realisointi on elintärkeä tekijä kehityksen mahdollistamiseksi. Myynnin ja markkinoinnin riittävät resurssit sekä luotettava toimitusketju, joka kykenee vaadittuihin strategisiin linjauksiin, ovat olennaisia työkaluja realisoinnille. Tutkimuksen tulokset tukevat positiivisia tulevaisuuden näkymiä.