Markkinatutkimus ja tuotekehitys kahvilaketjulle
Tytykoski, Jorma (2011)
Tytykoski, Jorma
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418368
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää minkälaisella tuotteella Aschanin kahviloilihin voitaisiin houkutella lisää nuoria asiakkaita ja kehittää tätä tehtävää varten sopiva tuote.
Kysely toteutettiin lomakkeella Aschanin suosituimmissa kahviloissa Turun seudulla. Tulokset syötettiin SPSS 17-ohjelmaan ja ohjelman avulla piirretyistä kuvaajista tehtiin päätökset kehitettävästä tuotteesta. Tutkimuksen avulla saatiin selville suuntaa-antavat rajat siitä, minkälainen uuden tuotteen tulisi olla. Tulosten perusteella kehitettäväksi tuotteeksi valittiin happamalle ruispohjalle valmistettu lohi-riisipasteija.
Tuote kehitettiin Aschanin Piikkiön leipomolla. Tarkoituksena oli luoda tuote, joka soveltuisi pakkasleivontaan. Varsinainen tuotekehitystyö tehtiin yrityksen ja erehdyksen kautta. Tuotekehityksen tuloksena saatiin aikaiseksi resepti, jonka lopputulos kelpaa tuotantoon. Ongelmana kuitenkin oli oikeanlaisten koneiden puuttuessa liian paljon aikaa vaativa valmistusprosessi, mikä taas nostaa tuotantokustannukset liian korkeiksi.
Kysely toteutettiin lomakkeella Aschanin suosituimmissa kahviloissa Turun seudulla. Tulokset syötettiin SPSS 17-ohjelmaan ja ohjelman avulla piirretyistä kuvaajista tehtiin päätökset kehitettävästä tuotteesta. Tutkimuksen avulla saatiin selville suuntaa-antavat rajat siitä, minkälainen uuden tuotteen tulisi olla. Tulosten perusteella kehitettäväksi tuotteeksi valittiin happamalle ruispohjalle valmistettu lohi-riisipasteija.
Tuote kehitettiin Aschanin Piikkiön leipomolla. Tarkoituksena oli luoda tuote, joka soveltuisi pakkasleivontaan. Varsinainen tuotekehitystyö tehtiin yrityksen ja erehdyksen kautta. Tuotekehityksen tuloksena saatiin aikaiseksi resepti, jonka lopputulos kelpaa tuotantoon. Ongelmana kuitenkin oli oikeanlaisten koneiden puuttuessa liian paljon aikaa vaativa valmistusprosessi, mikä taas nostaa tuotantokustannukset liian korkeiksi.