Palvelumallin tuotteistaminen
Kantinkoski, Salla (2011)
Kantinkoski, Salla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318221
Tiivistelmä
Tuotteistaminen nähdään yhtenä merkittävänä liiketoimintamallien kehittämisen välineenä. Sen taustalla on halu saada palveluista parempaa katetta, parantaa yrityksen kilpailukykyä palvelun määrittelyn, vakioinnin, systematisoinnin ja konkretisoinnin avulla. Tuotteistamisesta ei ole juurikaan olemassa tieteellistä tutkimusta, eikä ole olemassa selkeää näkemystä, mitä tuotteistaminen tarkoittaa ja mitä se pitää sisällään. Ei ole olemassa valmista ”karttaa” siitä, mitä pitäisi tehdä ja miten eri toimenpiteet liittyvät toisiinsa. Tämä haastaakin yrityksiä ymmärtämään tuotteistamisen merkityksen ja vaikutukset liiketoiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyön aiheena on palvelumallin tuotteistaminen. Opinnäytetyössä käsitellään kestävää kehitystä strategiana, tuotteistamista, palvelua, laatua ja prosessiajattelua. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena on kartoittaa yrityksen nykytila. Opinnäytetyön toisena tavoitteena on löytää kehittämiskohteita yrityksessä, jolloin nykytilakartoituksen ja palveluanalyysin avulla rakennetaan tuotteistamissuunnitelma, jonka perusteella valitaan tuotteistettavat tuotteet ja palvelut. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena on luoda yritykselle materiaalia myynnin, markkinoinnin ja koulutuksen tueksi, ja näiden materiaalien avulla tuetaan yrityksen palvelumallia.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, kuinka löytää tuotteistettavaksi sopivat tuotteet ja palvelut, jotta yrityksen palvelumalli ja markkinointiviestintä tukevat yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin luonnollisissa ja todellisissa tilanteissa. Opinnäytetyön ja kehittämishankkeen merkittävin aineistonkeruumenetelmä oli säännölliset keskustelut yrityksen kanssa ja havainnointi toimialasta.
Opinnäytetyössä toteutetun tuotteistamissuunnitelman pohjalta tehtiin yhteensä seitsemän eri tuotosta: yrityksen Internet–sivuille markkinointihenkisiä kuvia ja tekstejä, tuote-esite uudesta tuotteesta, informatiivista markkinointimateriaalia, tuotekuvaus päätuotteesta, kuvaus palvelumallista, menestystarinoiden dokumentointi ja prosessikartta.
Tuotteistusohjelmassa syntyneet tuotokset toimivat myynnin, markkinoinnin ja koulutuksen tukena. Voidaan todeta, että tuotosten avulla yritys pystyy selkeämmin kuvaamaan asiakkailleen ja prospekteille palvelumalliaan, rakentamaan erilaisia palvelumoduuleja tehostamaan toimintaansa.
Opinnäytetyön aiheena on palvelumallin tuotteistaminen. Opinnäytetyössä käsitellään kestävää kehitystä strategiana, tuotteistamista, palvelua, laatua ja prosessiajattelua. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena on kartoittaa yrityksen nykytila. Opinnäytetyön toisena tavoitteena on löytää kehittämiskohteita yrityksessä, jolloin nykytilakartoituksen ja palveluanalyysin avulla rakennetaan tuotteistamissuunnitelma, jonka perusteella valitaan tuotteistettavat tuotteet ja palvelut. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena on luoda yritykselle materiaalia myynnin, markkinoinnin ja koulutuksen tueksi, ja näiden materiaalien avulla tuetaan yrityksen palvelumallia.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, kuinka löytää tuotteistettavaksi sopivat tuotteet ja palvelut, jotta yrityksen palvelumalli ja markkinointiviestintä tukevat yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin luonnollisissa ja todellisissa tilanteissa. Opinnäytetyön ja kehittämishankkeen merkittävin aineistonkeruumenetelmä oli säännölliset keskustelut yrityksen kanssa ja havainnointi toimialasta.
Opinnäytetyössä toteutetun tuotteistamissuunnitelman pohjalta tehtiin yhteensä seitsemän eri tuotosta: yrityksen Internet–sivuille markkinointihenkisiä kuvia ja tekstejä, tuote-esite uudesta tuotteesta, informatiivista markkinointimateriaalia, tuotekuvaus päätuotteesta, kuvaus palvelumallista, menestystarinoiden dokumentointi ja prosessikartta.
Tuotteistusohjelmassa syntyneet tuotokset toimivat myynnin, markkinoinnin ja koulutuksen tukena. Voidaan todeta, että tuotosten avulla yritys pystyy selkeämmin kuvaamaan asiakkailleen ja prospekteille palvelumalliaan, rakentamaan erilaisia palvelumoduuleja tehostamaan toimintaansa.