Onnistunut sähköisenlaskutuksen käyttöönotto Case Smilehouse-konserni
Kankkunen, Maija (2009)
Kankkunen, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903191747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903191747
Tiivistelmä
Onnistunut sähköisen laskutuksen käyttöönotto case Smilehouse -konserni
Vuosi 2009 Sivumäärä 102
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kertoa, kuinka yrityksen tulisi ottaa käyttöön sähköinen myyntilaskutus, jotta käyttöönottoprojekti onnistuisi mahdollisimman hyvin yrityksessä. Opinnäytetyöni taustalla on Smilehouse-konsernin toimeksianto toteuttaa sähköisen myyntilaskutuksen käyttöönottoprojekti onnistuneesti. Onnistuneen verkkolaskutuksen käyttöönottoprojektin kuvaamisen lisäksi opinnäytetyöni päämääränä on patistaa yrityksiä siirtymään rohkeasti verkkolaskutukseen. Siten opinnäytetyöni tavoitteena on toimia myös oppaana sellaisille yrityksille, jotka suunnittelevat verkkolaskutuksen käyttöönottoa.
Opinnäytetyöni tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka yrityksen tulisi toimia, jotta sähköisten myyntilaskujen käyttöönottoprojekti onnistuisi mahdollisimman hyvin yrityksessä. Lisäksi olen käsitellyt verkkolaskutukseen ja sen käyttöönottoon liittyviä ongelmakohtia, jotta verkkolaskutukseen siirtymistä suunnittelevat yritykset osaisivat välttää nämä ongelmakohdat ja varautua niihin omassa verkkolaskutuksen käyttöönottoprojektissaan. Lisäksi pyrin työssäni selvittämään verkkolaskutuksen merkitystä nyky-yhteiskunnassa, jotta yritykset yhä roh-keammin ja nopeammin siirtyisivät verkkolaskun käyttäjiksi.
Opinnäytetyössäni esittelemäni esimerkkikuvaus onnistuneen verkkolaskutuksen käyttöönottamisesta yrityksessä perustuu aktiivisella tiedonhankinnalla saatuihin tietoihin ja Smilehousessa käytännössä toteuttamaani verkkolaskutuksen käyttöönottoprojektiin ja sen tuomiin kokemuksiin. Lisäksi toteutin verkkolaskutuksen parissa työskenteleville henkilöille teemahaastattelun, joka käsitteli opinnäytetyössäni selvitettäviä aihealueita verkkolaskutukseen ja sen käyttöönottoon liittyen.
Opinnäytetyössäni käsittelemäni esimerkkikuvaus onnistuneesta verkkolaskutuksen käyttöön-otosta toteutui Smilehousessa erittäin hyvin. Smilehouse saavutti asettamansa tavoitteet verkkolaskutusprojektille kokonaisuudessaan. Tavoitteiksi yritys oli asettanut toimintojen tehostamisen, kustannus- ja työaikasäästöt sekä asiakaspalvelun laadun parantaminen. Opinnäytetyössäni selvitin myös verkkolaskun merkitystä yritysmaailmassa.
Yritysten on tulevaisuudessa siirryttävä verkkolaskutukseen, koska muun muassa verkkolaskun käytöllä saavutettavat kustannussäästöt ja yleinen väestönkehitys suorastaan pakottavat siihen. Verkkolaskutuksen ongelmakohtia selvitettäessä pääsyy verkkolaskun hitaalle edistymiselle on se, että verkkolaskun käyttöönotto on tehty yrityksille liian monimutkaiseksi ja han-kalaksi toteuttaa erilaisten verkkolaskuformaattien ja standardien takia. Lisäksi verkkolaskusta ja sen käytöstä tiedetään vielä hyvin vähän. Todellisista verkkolaskuasiantuntijoista, jotka voisivat olla avainasemassa selvitettäessä yritysten ongelmakohtia verkkolaskutukseen ja sen käyttöön liittyen, on pulaa.
Opinnäytetyössäni käsiteltävät aiheet ja niiden tulokset osoittavat selvästi, että yritysten tulisi siirtyä verkkolaskutukseen mahdollisimman pian. Opinnäytetyöni kertoo yrityksille, kuinka verkkolaskutuksen käyttöönottoprojekti tulisi käytännössä toteuttaa, jotta se onnistuisi mahdollisimman hyvin.
Vuosi 2009 Sivumäärä 102
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kertoa, kuinka yrityksen tulisi ottaa käyttöön sähköinen myyntilaskutus, jotta käyttöönottoprojekti onnistuisi mahdollisimman hyvin yrityksessä. Opinnäytetyöni taustalla on Smilehouse-konsernin toimeksianto toteuttaa sähköisen myyntilaskutuksen käyttöönottoprojekti onnistuneesti. Onnistuneen verkkolaskutuksen käyttöönottoprojektin kuvaamisen lisäksi opinnäytetyöni päämääränä on patistaa yrityksiä siirtymään rohkeasti verkkolaskutukseen. Siten opinnäytetyöni tavoitteena on toimia myös oppaana sellaisille yrityksille, jotka suunnittelevat verkkolaskutuksen käyttöönottoa.
Opinnäytetyöni tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka yrityksen tulisi toimia, jotta sähköisten myyntilaskujen käyttöönottoprojekti onnistuisi mahdollisimman hyvin yrityksessä. Lisäksi olen käsitellyt verkkolaskutukseen ja sen käyttöönottoon liittyviä ongelmakohtia, jotta verkkolaskutukseen siirtymistä suunnittelevat yritykset osaisivat välttää nämä ongelmakohdat ja varautua niihin omassa verkkolaskutuksen käyttöönottoprojektissaan. Lisäksi pyrin työssäni selvittämään verkkolaskutuksen merkitystä nyky-yhteiskunnassa, jotta yritykset yhä roh-keammin ja nopeammin siirtyisivät verkkolaskun käyttäjiksi.
Opinnäytetyössäni esittelemäni esimerkkikuvaus onnistuneen verkkolaskutuksen käyttöönottamisesta yrityksessä perustuu aktiivisella tiedonhankinnalla saatuihin tietoihin ja Smilehousessa käytännössä toteuttamaani verkkolaskutuksen käyttöönottoprojektiin ja sen tuomiin kokemuksiin. Lisäksi toteutin verkkolaskutuksen parissa työskenteleville henkilöille teemahaastattelun, joka käsitteli opinnäytetyössäni selvitettäviä aihealueita verkkolaskutukseen ja sen käyttöönottoon liittyen.
Opinnäytetyössäni käsittelemäni esimerkkikuvaus onnistuneesta verkkolaskutuksen käyttöön-otosta toteutui Smilehousessa erittäin hyvin. Smilehouse saavutti asettamansa tavoitteet verkkolaskutusprojektille kokonaisuudessaan. Tavoitteiksi yritys oli asettanut toimintojen tehostamisen, kustannus- ja työaikasäästöt sekä asiakaspalvelun laadun parantaminen. Opinnäytetyössäni selvitin myös verkkolaskun merkitystä yritysmaailmassa.
Yritysten on tulevaisuudessa siirryttävä verkkolaskutukseen, koska muun muassa verkkolaskun käytöllä saavutettavat kustannussäästöt ja yleinen väestönkehitys suorastaan pakottavat siihen. Verkkolaskutuksen ongelmakohtia selvitettäessä pääsyy verkkolaskun hitaalle edistymiselle on se, että verkkolaskun käyttöönotto on tehty yrityksille liian monimutkaiseksi ja han-kalaksi toteuttaa erilaisten verkkolaskuformaattien ja standardien takia. Lisäksi verkkolaskusta ja sen käytöstä tiedetään vielä hyvin vähän. Todellisista verkkolaskuasiantuntijoista, jotka voisivat olla avainasemassa selvitettäessä yritysten ongelmakohtia verkkolaskutukseen ja sen käyttöön liittyen, on pulaa.
Opinnäytetyössäni käsiteltävät aiheet ja niiden tulokset osoittavat selvästi, että yritysten tulisi siirtyä verkkolaskutukseen mahdollisimman pian. Opinnäytetyöni kertoo yrityksille, kuinka verkkolaskutuksen käyttöönottoprojekti tulisi käytännössä toteuttaa, jotta se onnistuisi mahdollisimman hyvin.