Menestyksellinen myyntityö : case: Rakennuskemia Oy
Enroth, Taru; Kymäläinen, Joni (2011)
Enroth, Taru
Kymäläinen, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tukimateriaalia, joka kehittää myyntityötä Rakennuskemia Oy:llä. Aihe valittiin, koska yrityksellä oli tarve saada materiaalia, joka mittaa myyntiä ja tukee sitä. Rakennuskemia Oy oli investoinut uuteen Expak-myyntityökaluun, jonka sisällön selvitys yrityksen omalle myyntihenkilökunnalle oli tarpeen. Tavoitteena oli luoda yrityksen näköinen, asiakaslähtöisempi palvelu- ja myyntikulttuuri. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen eli sen tarkoitus on kehittää käytännön toimintaa ja ohjeistaa yritystä.
Lähtökohtana oli luoda helposti ymmärrettävä materiaalipaketti Rakennuskemia Oy:n tarpeisiin. Tätä opinnäytetyötä yritys voi käyttää työkalunaan myynnin mittaamisessa ja kehittämisessä sekä nykyisten työntekijöiden kanssa kuin myös rekrytoitavien uusien työntekijöiden tukena. Rakennuskemia Oy:n myyntiorganisaation muuttuessa viime vuoden vaihteessa selkeämpään suuntaan on tämä opinnäytetyö samalla työkalu uudelle organisaatiolle.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu alan ajankohtaiseen kirjallisuuteen sekä opinnäytetyöhön liittyviin keskeisiin internet-lähteisiin. Se koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta, joka kokoaa kaiken tärkeän teorian myyntityöstä yhdeksi kokonaisuudeksi sekä liiteosuudesta, joka soveltaa myyntityön teoriaa Rakennuskemia Oy:n tarpeisiin. Liiteosuus sisältää myös oman kokonaisuuden Expak-myyntityökalun soveltamisesta myyntityöhön ja ohjeistuksen sen sisällöstä. Teoreettinen materiaalipaketti laadittiin yrityksen myyntityön kehittämiseksi. Materiaali on laadittu yhteistyössä yrityksen edustajien kanssa ja liiteosio noudattaa yrityksen omaa asettelu- ja ulkoasutyyliä. Julkaistu opinnäytetyö sisältää ainoastaan teoriaosuuden, koska liiteosio sisältää arkaluontoista tietoa yrityksestä.
Lopputuloksena oli saada yrityksen jokapäiväisiin tarpeisiin soveltuva materiaalipaketti, jonka avulla yrityksen myyntityötä voidaan kehittää. Materiaalin avulla Rakennuskemia Oy:n myyntityöstä tulee organisoidumpaa ja tehokkaampaa, jolloin yrityksellä jää enemmän aikaa käytettäväksi myynnin tukitoimintoihin ja liiketoiminnasta tulee näin ollen kannattavampaa. Tarkoituksena oli lisäksi uusien myyntihenkilöiden rekrytoinnin helpottaminen, koska materiaali on laadittu myös uutta työntekijää ajatellen.
Lähtökohtana oli luoda helposti ymmärrettävä materiaalipaketti Rakennuskemia Oy:n tarpeisiin. Tätä opinnäytetyötä yritys voi käyttää työkalunaan myynnin mittaamisessa ja kehittämisessä sekä nykyisten työntekijöiden kanssa kuin myös rekrytoitavien uusien työntekijöiden tukena. Rakennuskemia Oy:n myyntiorganisaation muuttuessa viime vuoden vaihteessa selkeämpään suuntaan on tämä opinnäytetyö samalla työkalu uudelle organisaatiolle.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu alan ajankohtaiseen kirjallisuuteen sekä opinnäytetyöhön liittyviin keskeisiin internet-lähteisiin. Se koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta, joka kokoaa kaiken tärkeän teorian myyntityöstä yhdeksi kokonaisuudeksi sekä liiteosuudesta, joka soveltaa myyntityön teoriaa Rakennuskemia Oy:n tarpeisiin. Liiteosuus sisältää myös oman kokonaisuuden Expak-myyntityökalun soveltamisesta myyntityöhön ja ohjeistuksen sen sisällöstä. Teoreettinen materiaalipaketti laadittiin yrityksen myyntityön kehittämiseksi. Materiaali on laadittu yhteistyössä yrityksen edustajien kanssa ja liiteosio noudattaa yrityksen omaa asettelu- ja ulkoasutyyliä. Julkaistu opinnäytetyö sisältää ainoastaan teoriaosuuden, koska liiteosio sisältää arkaluontoista tietoa yrityksestä.
Lopputuloksena oli saada yrityksen jokapäiväisiin tarpeisiin soveltuva materiaalipaketti, jonka avulla yrityksen myyntityötä voidaan kehittää. Materiaalin avulla Rakennuskemia Oy:n myyntityöstä tulee organisoidumpaa ja tehokkaampaa, jolloin yrityksellä jää enemmän aikaa käytettäväksi myynnin tukitoimintoihin ja liiketoiminnasta tulee näin ollen kannattavampaa. Tarkoituksena oli lisäksi uusien myyntihenkilöiden rekrytoinnin helpottaminen, koska materiaali on laadittu myös uutta työntekijää ajatellen.