Citypress Oy asiakasuskollisuusohjelman tuottajana -yhteistyön tuottama lisäarvo asiakkaalle
Mikkonen, Heli (2009)
Mikkonen, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902021301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902021301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Citypress Oy:n ja tämän asiakkaan välistä liiketoimintaa. Tutkimuksen pyrkimyksenä on selvittää, kuinka hyvin Citypress Oy on onnistunut vastaamaan asiakasyrityksensä tavoitteisiin ja tarpeisiin asiakasetukonseptien tuottajana.
Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan vastaus siihen, millaista lisäarvoa asiakasyritys kokee saavansa asiakaslojaliteettiohjelmista, etenkin kun palkitsemisjärjestelmät perustuvat yrityksen oman toimialan ulkopuolelle. Tutkimusta on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa markkinointityökaluna uusasiakashankinnassa sekä nykyisten asiakassuhteiden syventämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu business to business markkinoinnin ja suhdemarkkinoinnin teorioista. Yhtenä teoriana opinnäytetyössä tullaan käsittelemään asiakaslojaliteettiohjelmia, mitä niillä tarkoitetaan ja mitkä ovat niiden tavoitteet.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin asiakasyrityksestä neljää henkilöä, jotka vastaavat yrityksen asiakkuuksista ja asiakaslojaliteettikonsepteista. Tutkimus eteni haastatteluista tulosten litterointiin ja analysointiin.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyö on asiakkaalle erittäin kustannustehokas tapa toimia. Tulosten perusteella voidaan todeta, se että Citypress Oy on onnistunut tuottamaan asiakkaalleen palvelun, johon heidän omat resurssit eivät olisi riittäneet. Tutkimustulokset osoittavat sen, että asiakasyritys on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön. Citypress Oy on onnistunut saavuttamaan asiakkaansa tuotteelle sekä yhteistyölle asettamat tavoitteet. Tutkimustuloksista voidaan lisäksi todeta se, että asiakasyritys kokee asiakaslojaliteettiohjelman tärkeänä osana muuta kanta-asiakasmarkkinointiaan ja näkee asiakasetukonseptin lisäarvoa tuottavana palveluna asiakkailleen.
Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan vastaus siihen, millaista lisäarvoa asiakasyritys kokee saavansa asiakaslojaliteettiohjelmista, etenkin kun palkitsemisjärjestelmät perustuvat yrityksen oman toimialan ulkopuolelle. Tutkimusta on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa markkinointityökaluna uusasiakashankinnassa sekä nykyisten asiakassuhteiden syventämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu business to business markkinoinnin ja suhdemarkkinoinnin teorioista. Yhtenä teoriana opinnäytetyössä tullaan käsittelemään asiakaslojaliteettiohjelmia, mitä niillä tarkoitetaan ja mitkä ovat niiden tavoitteet.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin asiakasyrityksestä neljää henkilöä, jotka vastaavat yrityksen asiakkuuksista ja asiakaslojaliteettikonsepteista. Tutkimus eteni haastatteluista tulosten litterointiin ja analysointiin.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyö on asiakkaalle erittäin kustannustehokas tapa toimia. Tulosten perusteella voidaan todeta, se että Citypress Oy on onnistunut tuottamaan asiakkaalleen palvelun, johon heidän omat resurssit eivät olisi riittäneet. Tutkimustulokset osoittavat sen, että asiakasyritys on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön. Citypress Oy on onnistunut saavuttamaan asiakkaansa tuotteelle sekä yhteistyölle asettamat tavoitteet. Tutkimustuloksista voidaan lisäksi todeta se, että asiakasyritys kokee asiakaslojaliteettiohjelman tärkeänä osana muuta kanta-asiakasmarkkinointiaan ja näkee asiakasetukonseptin lisäarvoa tuottavana palveluna asiakkailleen.