Flaijerisuunnittelu : Popot-kenkäkaupan visuaalinen ilme
Ihalainen, Pekka (2009)
Ihalainen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103858
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli flaijereiden suunnittelua, merkitystä ja historiaa. Työssä selvitettiin kuinka suunnitella toimiva flaijeri, onko flaijeri edelleen varteenotettava markkinointitapa ja miksi käyttää flaijeria muiden medioiden ohella tai sijasta, sekä miten flaijerit toimivat osana yrityksen visuaalista ilmettä.
Opinnäytetyön käytännön osuutena suunniteltiin visuaalinen ilme ja neljä flaijeria vapaa-ajan katulenkkareita myyvälle Popot-yritykselle. Visuaalinen ilme koostuu vanhan tunnuksen uudistamisesta sekä ilmeen täydentämisestä verkkosivuilla, typografialla ja käyntikorteilla. Ilmeen käyttö ohjeistettiin yksinkertaisella ja helposti ymmärrettävällä tyylioppaalla.
Tavoitteena oli tehdä selkeä, näyttävä ja yhtenäinen ilme, joka sopi katukenkiä myyvälle yritykselle ja erottui kilpailijoista. Kukin flaijeri edusti eri markkinointiperspektiivejä. Flaijerit suunniteltiin tukemaan kunkin tarkoitusta mahdollisimman hyvin. Suunnittelussa otettiin huomioon flaijerisuunnittelun perinteet ja säännöt sekä keinot tehdä näyttävä ja erottuva flaijeri.
Työn aikana kävi ilmi, että katukenkäkaupan ilmeen ja flaijereiden suunnittelu on vaativaa tasapainon löytämistä kaupallisuuden ja epäkaupallisuuden välillä. Onnistuneet ilme ja flaijeri vaativat perehtymistä mm. sneaker-kulttuuriin, katukenkäkauppojen ilmeisiin sekä flaijeri-, sneaker- ja
yritysilme-kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön käytännön osuutena suunniteltiin visuaalinen ilme ja neljä flaijeria vapaa-ajan katulenkkareita myyvälle Popot-yritykselle. Visuaalinen ilme koostuu vanhan tunnuksen uudistamisesta sekä ilmeen täydentämisestä verkkosivuilla, typografialla ja käyntikorteilla. Ilmeen käyttö ohjeistettiin yksinkertaisella ja helposti ymmärrettävällä tyylioppaalla.
Tavoitteena oli tehdä selkeä, näyttävä ja yhtenäinen ilme, joka sopi katukenkiä myyvälle yritykselle ja erottui kilpailijoista. Kukin flaijeri edusti eri markkinointiperspektiivejä. Flaijerit suunniteltiin tukemaan kunkin tarkoitusta mahdollisimman hyvin. Suunnittelussa otettiin huomioon flaijerisuunnittelun perinteet ja säännöt sekä keinot tehdä näyttävä ja erottuva flaijeri.
Työn aikana kävi ilmi, että katukenkäkaupan ilmeen ja flaijereiden suunnittelu on vaativaa tasapainon löytämistä kaupallisuuden ja epäkaupallisuuden välillä. Onnistuneet ilme ja flaijeri vaativat perehtymistä mm. sneaker-kulttuuriin, katukenkäkauppojen ilmeisiin sekä flaijeri-, sneaker- ja
yritysilme-kirjallisuuteen.