Ombyggnad av motorcykel
Lund, Andreas (2011)
Lund, Andreas
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518608
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete var att bygga en så kallad ”Bobber” av en Yamaha Wildstar 1600. Bobbern är en variant av ombyggda motorcyklar som tog form på 40 och 50talet, när amerikanska servicemän återvänt hem efter andra världskriget. De hade blivit inspirerade av lättare europeiska motorcyklar som de sett och kört. Väl hemma började man plocka bort delar av motorcyklarna som inte gjorde dem snabbare, tillexempel ljuddämpare, skärmar, lampor och blinkers. Andra delar kunde göras mindre, tillexempel bränsletank, bakskärm och sittdyna. Vad man fick var en avskalad lättare snabbare motorcykel.
Idag skiljer man åt bobbern från de så kallade choppercyklarna med att bobbern har originalram och framgaffel, medan en chopper har stora modifieringar på ram och ofta lång framgaffel.
Som utgångsobjekt valde jag en Yamaha Wildstar 1600cc. Det är en lång bred customcykel som väger över 300 kg och som även ser rätt klumpig ut. Min uppgift var nu att genom många modifieringar förvandla denna till en bobber, att bygga den enligt SFRO:s (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation) direktiv, och på så vis kunna registrera den i Sverige som ombyggt fordon.
Motorcykeln fick efter ombyggnaden ett helt nytt utseende. Från komfortabel långfärds custommaskin, till en avskalad motorcykel med helt andra proportioner jämfört med originalutförandet. The aim of my thesis work was to build a "bobber" out of a Yamaha Wild Star 1600cc. Bobber is one kind of modified motorcycles that took shape in the 1940s and 1950s when American servicemen returned home after World War II. They had been inspired by the light and fast European motorcycles that they had seen and driven In Europe. Back home they began to pick those parts off their bikes that did not make them faster, such as silencers, screens, lamps and indicators. Other parts could be made smaller, e.g. the fuel tank, the rear fender and the seat cushion. This stripping work resulted in a lighter and faster bike.
Today the bobber distinguishes from the so called chopper bikes in that the bobber has the original frame and fork, while a chopper has large modifications on the frame and often a long front fork.
For my project I chose a Yamaha Wild Star 1600cc. It is a long wide custom bike that weighs over 300kg. My job was to turn it into a bobber, and build it according to SFRO's (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation) directives, and thus be able to register it in Sweden as a rebuilt vehicle.
After rebuilding the motorcycle it had an entirely new appearance. From being a comfortable cruising machine it had turned into a stripped down motorcycle with completely other proportions than the original bike.
Idag skiljer man åt bobbern från de så kallade choppercyklarna med att bobbern har originalram och framgaffel, medan en chopper har stora modifieringar på ram och ofta lång framgaffel.
Som utgångsobjekt valde jag en Yamaha Wildstar 1600cc. Det är en lång bred customcykel som väger över 300 kg och som även ser rätt klumpig ut. Min uppgift var nu att genom många modifieringar förvandla denna till en bobber, att bygga den enligt SFRO:s (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation) direktiv, och på så vis kunna registrera den i Sverige som ombyggt fordon.
Motorcykeln fick efter ombyggnaden ett helt nytt utseende. Från komfortabel långfärds custommaskin, till en avskalad motorcykel med helt andra proportioner jämfört med originalutförandet.
Today the bobber distinguishes from the so called chopper bikes in that the bobber has the original frame and fork, while a chopper has large modifications on the frame and often a long front fork.
For my project I chose a Yamaha Wild Star 1600cc. It is a long wide custom bike that weighs over 300kg. My job was to turn it into a bobber, and build it according to SFRO's (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation) directives, and thus be able to register it in Sweden as a rebuilt vehicle.
After rebuilding the motorcycle it had an entirely new appearance. From being a comfortable cruising machine it had turned into a stripped down motorcycle with completely other proportions than the original bike.