Oppimisen kehityksellisistä valmiuksista : Havaintomotorinen lähestymistapa
Lahdelma, Helena (2011)
Lahdelma, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918892
Tiivistelmä
Tämä kirjallisuuskatsauksen avulla oppimisen kehityksellisiä valmiuksia teoreettisesti pohdiskeleva opinnäytetyö syntyi työelämälähtöisestä tarpeesta. Joukko peruskoulun opettajia kiinnostui havaitsemisesta, asento- ja liikekäyttäytymisestä eli havaintomotoriikasta ja he kertoivat tarvitsevansa siihen voimisteluohjeita. Opettajien tarpeet liittyivät vireyden vakauttamiseen esimerkiksi tunnin aloittamiseksi, keskittymisen tukemiseen työrauhan palauttamiseksi esimerkiksi tunnin keskellä ja toiminnan ohjaukseen työskentelyn siirtymävaiheissa tai oppijoiden juuttumisissa. Oppijoiden tarkkaavaisuuden ylläpitäminen ja tukeminen auttaisi heidän kykyyn tehdä havaintoja, toisin sanoen oppiminen helpottuisi.
Tässä opinnäytetyössä on pohdittu teoriaa oppimisen kehityksellisistä valmiuksista kuten vireydestä, keskittymisestä ja toiminnanohjauksesta lähestymistavan ollessa havaintomotorinen. Tarkkaavaisuutta ja havaintomotoriikkaa on tarkasteltu kehämäisenä tapahtumana, jossa havaintomotoriikka ohjaa tarkkaavaisuutta ja tarkkaavaisuus täydentää havaintomotoriikkaa.
Havaintomotoriikka on kehityksellinen prosessi, jossa muodostuu käsitys omasta kehosta ja ulkomaailmasta, ja siihen tarvitaan havaitsemista eri aisteilla. Havaitseminen tarkoittaa aistien virittämää aivotoiminnallista tapahtumaa. Aistitoimintojen ja aivotapahtumien kehämäisyys mahdollistaa ymmärtämisen ja nykyisin suorittamisen tilalle on tullut osallistuminen ja vuorovaikutus. Havaintomotoriikkaa voi kehittää osallistavalla ohjauksella, jossa oppiminen ja vuorovaikutus täydentävät toisiaan.
Havaintomotorisia harjoituksia kuvina, joissa alkuasento, ennakointi ja palaute osiot neuvovat harjoituksen, löytyvät työn liitteissä. Havaintomotorisia harjoituksia sisältävä kirja, joka ilmestyy myöhemmin, oli aluksi nimeltään ”pikkuvälitunti”, mutta se muuttui opinnäytetyön edetessä - innovaatiojumppaa kaikenikäisille -.
Tässä opinnäytetyössä on pohdittu teoriaa oppimisen kehityksellisistä valmiuksista kuten vireydestä, keskittymisestä ja toiminnanohjauksesta lähestymistavan ollessa havaintomotorinen. Tarkkaavaisuutta ja havaintomotoriikkaa on tarkasteltu kehämäisenä tapahtumana, jossa havaintomotoriikka ohjaa tarkkaavaisuutta ja tarkkaavaisuus täydentää havaintomotoriikkaa.
Havaintomotoriikka on kehityksellinen prosessi, jossa muodostuu käsitys omasta kehosta ja ulkomaailmasta, ja siihen tarvitaan havaitsemista eri aisteilla. Havaitseminen tarkoittaa aistien virittämää aivotoiminnallista tapahtumaa. Aistitoimintojen ja aivotapahtumien kehämäisyys mahdollistaa ymmärtämisen ja nykyisin suorittamisen tilalle on tullut osallistuminen ja vuorovaikutus. Havaintomotoriikkaa voi kehittää osallistavalla ohjauksella, jossa oppiminen ja vuorovaikutus täydentävät toisiaan.
Havaintomotorisia harjoituksia kuvina, joissa alkuasento, ennakointi ja palaute osiot neuvovat harjoituksen, löytyvät työn liitteissä. Havaintomotorisia harjoituksia sisältävä kirja, joka ilmestyy myöhemmin, oli aluksi nimeltään ”pikkuvälitunti”, mutta se muuttui opinnäytetyön edetessä - innovaatiojumppaa kaikenikäisille -.