"Aina ollaan vähän niinku myöhässä" : Lapsen varhaisen tuen toteutuminen Nivalan kunnallisissa päiväkodeissa
Rönkkö, Anniina; Niinikoski, Tiina (2011)
Rönkkö, Anniina
Niinikoski, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918931
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten lapsen varhainen tuki toteutuu Nivalan kunnallisissa päiväkodeissa moniammatillista verkostoa hyödyntäen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista Nivalan päiväkotien ulkoinen moniammatillisuus on ja miten sitä tulisi kehittää. Tutkimus on osa Pohjois-Pohjanmaan alueella toimivaa Lapsen hyvä arki -hankkeen kehittämistyötä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin ryhmäteemahaastatteluilla, jotka suunnattiin Nivalan kunnallisten päiväkotien varhaiskasvattajille. Tutkimuksessa korostettiin varhaiskasvattajien näkökulmia. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousi esille, että lasta tukeva moniammatillinen verkosto on olemassa, mutta verkostoa pitää oppia hyödyntämään enemmän. Päiväkotien moniammatillisen yhteistyön toteuttamisessa nousi keskeisimpänä esille erityislastentarhanopettajan tuki lapsihavainnoissa, kasvatuskumppanuuden merkitys sekä diagnoosiyhteiskunnan näkyminen lapsen hoitoprosesseissa. Keskeisimmät ulkoisen moniammatillisuuden kehittämishaasteet koskevat päiväkodin ja neuvolan välistä yhteistyötä. Nykyinen yhteistyömalli ei tue lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Kehittämisen tarvetta koetaan olevan myös systemaattisten tiimipalaverikäytäntöjen vakiinnuttamisessa sekä lasta koskevassa tiedonsiirrossa. Lapsen varhaisen tuen ja tuen tarpeen tunnistamisen avuksi kaivataan lisäkoulutusta. Varhaiskasvattajien mielestä yhteiskunnan tulee keskittyä enemmän perheiden tukemiseen varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten lapsen varhainen tuki toteutuu Nivalan kunnallisissa päiväkodeissa moniammatillista verkostoa hyödyntäen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista Nivalan päiväkotien ulkoinen moniammatillisuus on ja miten sitä tulisi kehittää. Tutkimus on osa Pohjois-Pohjanmaan alueella toimivaa Lapsen hyvä arki -hankkeen kehittämistyötä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin ryhmäteemahaastatteluilla, jotka suunnattiin Nivalan kunnallisten päiväkotien varhaiskasvattajille. Tutkimuksessa korostettiin varhaiskasvattajien näkökulmia. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousi esille, että lasta tukeva moniammatillinen verkosto on olemassa, mutta verkostoa pitää oppia hyödyntämään enemmän. Päiväkotien moniammatillisen yhteistyön toteuttamisessa nousi keskeisimpänä esille erityislastentarhanopettajan tuki lapsihavainnoissa, kasvatuskumppanuuden merkitys sekä diagnoosiyhteiskunnan näkyminen lapsen hoitoprosesseissa. Keskeisimmät ulkoisen moniammatillisuuden kehittämishaasteet koskevat päiväkodin ja neuvolan välistä yhteistyötä. Nykyinen yhteistyömalli ei tue lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Kehittämisen tarvetta koetaan olevan myös systemaattisten tiimipalaverikäytäntöjen vakiinnuttamisessa sekä lasta koskevassa tiedonsiirrossa. Lapsen varhaisen tuen ja tuen tarpeen tunnistamisen avuksi kaivataan lisäkoulutusta. Varhaiskasvattajien mielestä yhteiskunnan tulee keskittyä enemmän perheiden tukemiseen varhaisessa vaiheessa.