Johtajuuden haasteista pienissä ja keskisuurissa perheyrityksissä : vertailua suomalaisten ja saksalaisten yritysten kesken
Pajukoski, Raija (2011)
Pajukoski, Raija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618668
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin pienten ja keskisuurten perheyritysten johdon haasteita; henkilöstön sitouttamista ja motivointia, toiminnan kilpailukykyä, kansainvälistymistä ja johtajuudessa tapahtuneita muutoksia.
Tavoitteena oli löytää eroavaisuuksia tai yhtäläisyyksiä vertailtaessa perheyritysten johtamista Suomessa ja Saksassa. Miten johtamiseen vaikuttaa yrittäjän ikä, sukupuoli, koulutustausta tai yrityksen koko? Tarkoituksena oli selvittää, miten yrittäjät kokivat niin paikallisen kuin kansainvälisenkin kilpailun, miten kansainvälistymiseen suhtaudutaan, vaikuttaako kansainvälistyminen yritysten samankaltaistumiseen ja miten johtajuus on muuttunut.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kohderyhmänä olivat Perheyritysten liiton jäsenistä pienet ja keskisuuret yritykset Suomessa. Webropolilla tehty www-kysely lähetettiin yritysjohtajille. Vertailuryhmänä oli saksalaisen perheyritysten liiton jäseniä. Suomalaisten perheyritysten johtajille suunnattu kysely lähetettiin 5.5. ja vastaava saksalainen kysely saksalaiselle kohderyhmälle 1.7.2011. Saadut vastaukset käsiteltiin SPSS for Windows -ohjelmalla.
Tutkimus pyrki avaamaan johtajuuskuvaa pienissä ja keskisuurissa perheyrityksissä johtajuuden haasteiden kautta. Tutkimustulosten vertailu suomalaisten ja saksalaisten per-heyritysten kesken toi esiin tiettyjä eroavaisuuksia, mutta enemmän yhteneväisyyksiä. Tutkimuksen tuoma hyöty perheyrityksille on tieto siitä, miten nämä johtajuushaasteet muualla koetaan ja mitä ratkaisuja niihin mahdollisesti on tarjolla johtamisen uusien suuntausten kautta.
Tavoitteena oli löytää eroavaisuuksia tai yhtäläisyyksiä vertailtaessa perheyritysten johtamista Suomessa ja Saksassa. Miten johtamiseen vaikuttaa yrittäjän ikä, sukupuoli, koulutustausta tai yrityksen koko? Tarkoituksena oli selvittää, miten yrittäjät kokivat niin paikallisen kuin kansainvälisenkin kilpailun, miten kansainvälistymiseen suhtaudutaan, vaikuttaako kansainvälistyminen yritysten samankaltaistumiseen ja miten johtajuus on muuttunut.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kohderyhmänä olivat Perheyritysten liiton jäsenistä pienet ja keskisuuret yritykset Suomessa. Webropolilla tehty www-kysely lähetettiin yritysjohtajille. Vertailuryhmänä oli saksalaisen perheyritysten liiton jäseniä. Suomalaisten perheyritysten johtajille suunnattu kysely lähetettiin 5.5. ja vastaava saksalainen kysely saksalaiselle kohderyhmälle 1.7.2011. Saadut vastaukset käsiteltiin SPSS for Windows -ohjelmalla.
Tutkimus pyrki avaamaan johtajuuskuvaa pienissä ja keskisuurissa perheyrityksissä johtajuuden haasteiden kautta. Tutkimustulosten vertailu suomalaisten ja saksalaisten per-heyritysten kesken toi esiin tiettyjä eroavaisuuksia, mutta enemmän yhteneväisyyksiä. Tutkimuksen tuoma hyöty perheyrityksille on tieto siitä, miten nämä johtajuushaasteet muualla koetaan ja mitä ratkaisuja niihin mahdollisesti on tarjolla johtamisen uusien suuntausten kautta.