Kokemuksia kamarimusiikin ohjaamisesta viululle ja pianolle
Mansikka, Hanna; Tokola, Suvi (2011)
Mansikka, Hanna
Tokola, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717576
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee viulu-piano–duon ohjausta peruskurssi 3:n tasoisille oppilaille. Halusimme saada kokemusta kamarimusiikin opetuksesta ja sen tuomista haasteista. Millaista on opettaa useampaa oppilasta yhtä aikaa?
Käytännön osuus toteutettiin syksyllä 2010 Lauttasaaren musiikkiopistossa, jossa ohjasimme viulu-piano–duoa. Oppitunteja oli yhteensä seitsemän. Projektin huipennuksena oli Aikamatka teemainen konsertti, jossa soitimme myös itse. Konsertin taltiointi on opinnäytetyön liitteenä.
Haasteena oli löytää sopivia kappaleita peruskurssi 3:n tasoisille kamarimuusikoille. Koska huomasimme, että kyseisiä luetteloita ei ollut saatavilla, teimme opinnäytetyön osaksi ohjelmistoluettelon sen tasoisille viulu-piano–duoille. Lisäsimme ohjelmistoluetteloon jokaisesta kappaleesta muutaman arvioivan kommentin.
Työmme kirjallisessa osiossa tarkastelemme asettamiamme tavoitteita, käytännön asioiden hoitamista, kuvaamme projektin etenemisen ja pohdimme lopputulosta.
Työmme on kohdistettu musiikkipedagogeille, opettajiksi valmistuville sekä muuten kamarimusiikista kiinnostuneille.
Käytännön osuus toteutettiin syksyllä 2010 Lauttasaaren musiikkiopistossa, jossa ohjasimme viulu-piano–duoa. Oppitunteja oli yhteensä seitsemän. Projektin huipennuksena oli Aikamatka teemainen konsertti, jossa soitimme myös itse. Konsertin taltiointi on opinnäytetyön liitteenä.
Haasteena oli löytää sopivia kappaleita peruskurssi 3:n tasoisille kamarimuusikoille. Koska huomasimme, että kyseisiä luetteloita ei ollut saatavilla, teimme opinnäytetyön osaksi ohjelmistoluettelon sen tasoisille viulu-piano–duoille. Lisäsimme ohjelmistoluetteloon jokaisesta kappaleesta muutaman arvioivan kommentin.
Työmme kirjallisessa osiossa tarkastelemme asettamiamme tavoitteita, käytännön asioiden hoitamista, kuvaamme projektin etenemisen ja pohdimme lopputulosta.
Työmme on kohdistettu musiikkipedagogeille, opettajiksi valmistuville sekä muuten kamarimusiikista kiinnostuneille.