Kahvilan perehdytyksen kehittäminen
Jaakkola, Paula (2011)
Jaakkola, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717523
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää erään yrityksen kahvilan perehdytysprosessia. Työssä selvitettiin tutkimusmenetelmiä hyväksi käyttäen, miten perehdytys on kahvilassa järjestetty ja miten se on onnistunut. Tämän pohjalta tavoitteena oli tehdä ehdotuksia siitä, miten perehdytystä voitaisiin siellä kehittää. Tavoitteena oli myös tehdä työhönopastuskansio kahvilaan. Toimeksianto on saatu yritykseltä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee perehdytykseen liittyviä lainsäädännöllisiä asioita, pereh-dytyksen etuja, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia ja erilaisia perehdytystarpeita. Työssä ker-rotaan myös, mitä eri tukimateriaaleja perehdytyksen apuna voidaan käyttää ja esitellään ihmis-ten erilaisia oppimistyylejä. Yrityksen muutostilanteissakin tarvitaan perehdytystä. Teoriaosuuden lopuksi selvitetään perehdytyksen kehittämisen eri vaiheet.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä haastattelua ja kyselyä. Kysely tehtiin kahvilan neljälle-toista työntekijälle ja haastattelu kahvilassa esimiesasemassa olevalle henkilölle. Haastattelussa kartoitettiin kahvilassa käytetty perehdytysprosessi. Kyselyssä selvisi, että perehdytykseen on suurimalla osalla kuulunut työhönopastus ja koulutus, missä kerrotaan yleistietoa yrityksestä. Kyselyssä selvisi myös, että useimmilla vastaajilla perehdytys toteutui työn ohessa toisen työn-tekijän toimiessa opastajana. Tukimateriaaleina useimmilla kyselyyn vastanneilla oli perehdytyk-sessä käytetty jätteiden käsittelyohjeita, Tervetuloa taloon -opasta ja hygieniaohjeita. Kyselystä saatujen tietojen mukaan suurin osa työntekijöistä ei ollut tuntenut saavansa palautetta työs-kentelystään kahvilassa.
Tutkimuksen tulosten perusteella tehtiin kolme kehitysehdotusta. Ensimmäisenä kehitysehdo-tuksena on, että opinnäytetyön osaksi tehtyä työhönopastuskansiota käytettäisiin opastuksen apuna niin, että kansion avulla perehdytään jokaiseen kahvilan työntehtävään ja laitteeseen. Toi-nen kehitysehdotus on, että alkuperehdytykseen kuuluisi turvallisuuskoulutus. Koulutuksessa käytäisiin läpi työ- ja paloturvallisuusasioita, miten toimia ryöstö- tai varkaustapauksissa tai jos kahvilassa ilmenee häiriökäyttäytymistä. Kolmas kehitysehdotus on, että kahvilassa jokainen työntekijä saisi kerran kuussa palautetta omasta työskentelystään esimieheltä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee perehdytykseen liittyviä lainsäädännöllisiä asioita, pereh-dytyksen etuja, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia ja erilaisia perehdytystarpeita. Työssä ker-rotaan myös, mitä eri tukimateriaaleja perehdytyksen apuna voidaan käyttää ja esitellään ihmis-ten erilaisia oppimistyylejä. Yrityksen muutostilanteissakin tarvitaan perehdytystä. Teoriaosuuden lopuksi selvitetään perehdytyksen kehittämisen eri vaiheet.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä haastattelua ja kyselyä. Kysely tehtiin kahvilan neljälle-toista työntekijälle ja haastattelu kahvilassa esimiesasemassa olevalle henkilölle. Haastattelussa kartoitettiin kahvilassa käytetty perehdytysprosessi. Kyselyssä selvisi, että perehdytykseen on suurimalla osalla kuulunut työhönopastus ja koulutus, missä kerrotaan yleistietoa yrityksestä. Kyselyssä selvisi myös, että useimmilla vastaajilla perehdytys toteutui työn ohessa toisen työn-tekijän toimiessa opastajana. Tukimateriaaleina useimmilla kyselyyn vastanneilla oli perehdytyk-sessä käytetty jätteiden käsittelyohjeita, Tervetuloa taloon -opasta ja hygieniaohjeita. Kyselystä saatujen tietojen mukaan suurin osa työntekijöistä ei ollut tuntenut saavansa palautetta työs-kentelystään kahvilassa.
Tutkimuksen tulosten perusteella tehtiin kolme kehitysehdotusta. Ensimmäisenä kehitysehdo-tuksena on, että opinnäytetyön osaksi tehtyä työhönopastuskansiota käytettäisiin opastuksen apuna niin, että kansion avulla perehdytään jokaiseen kahvilan työntehtävään ja laitteeseen. Toi-nen kehitysehdotus on, että alkuperehdytykseen kuuluisi turvallisuuskoulutus. Koulutuksessa käytäisiin läpi työ- ja paloturvallisuusasioita, miten toimia ryöstö- tai varkaustapauksissa tai jos kahvilassa ilmenee häiriökäyttäytymistä. Kolmas kehitysehdotus on, että kahvilassa jokainen työntekijä saisi kerran kuussa palautetta omasta työskentelystään esimieheltä.