Helsingin kaupunginosien brändääminen kulttuurilähtöisesti : case Kruununhaka
Forsblom, Susan (2011)
Forsblom, Susan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on ollut kiinnostus Helsingin kaupunginosiin ja niissä etenevässä määrin tapahtuvaan ruohonjuuritason vireään kulttuuritoimintaan. Työn tarkoituksena on ollut pohtia miten kulttuurisesti vahvojen kaupunginosien ja kaupunginosahankkeiden hyviä käytännön kokemuksia voisi soveltaa konkreettiseksi malliksi ja kannustaviksi vinkeiksi kaupunginosalle, tässä tapauksessa Kruununhaalle, joka tahtoo vahvistaa identiteettiään ja tunnettuuttaan.
Kaupunginosien kehittämistä kulttuurin avulla tarkastellaan tässä työssä alueellisen brändäämisen näkökulmasta. Tämän teoreettisen viitekehyksen kautta on mallinnettu vaiheet, joiden myötä kaupunginosat voivat kehittää toimintaansa. Alueellinen brändäys tarjoaa hyvät työkalut maantieteellisesti rajatun alueen arvon ja tunnettuuden kehittämiseksi.
Tämä työ on kokonaisuudessaan reflektiivinen kehittämisprosessi, joka on muodostunut pohdintojen, kokemusten ja vuorovaikutuksen kautta. Tiedon keruun menetelminä on käytetty vertailuarviointia (benchmarking), haastattelua ja aivoriihtä (brainstrorming).
Tietoa on tuotettu haastattelemalla erilaisia kaupunginosatoimijoita sekä kartoittamalla näiden vertailukohteiden käytännön kokemuksia. Vertailukohteita ovat olleet Design District Helsinki, Kumpulan Kylätila, Turun Kaupunginosaviikot ja Up with Kallio.
Kruununhaan asukkaita on haluttu osallistaa alueen kehittämistyöhön aivoriihen kautta. Idearingissä on syntynyt erilaisia ehdotuksia Kruununhaan tunnetuksi tekemiseksi.
Tietoja ja tuloksia soveltamalla on Kruununhaan tapahtumien, tilojen, toimijoiden ja tunnelmatekijöiden ympärille koottu alueen brändäämiseksi tarkoitettu malli ja toimenpide-ehdotukset. Näiden tekijöiden kautta on mahdollista vahvistaa Kruununhaan asemaa ja houkuttelevuutta Helsingin vanhana kaupunkina ja kulttuurisesti elävänä alueena.
Kaupunginosien kehittämistä kulttuurin avulla tarkastellaan tässä työssä alueellisen brändäämisen näkökulmasta. Tämän teoreettisen viitekehyksen kautta on mallinnettu vaiheet, joiden myötä kaupunginosat voivat kehittää toimintaansa. Alueellinen brändäys tarjoaa hyvät työkalut maantieteellisesti rajatun alueen arvon ja tunnettuuden kehittämiseksi.
Tämä työ on kokonaisuudessaan reflektiivinen kehittämisprosessi, joka on muodostunut pohdintojen, kokemusten ja vuorovaikutuksen kautta. Tiedon keruun menetelminä on käytetty vertailuarviointia (benchmarking), haastattelua ja aivoriihtä (brainstrorming).
Tietoa on tuotettu haastattelemalla erilaisia kaupunginosatoimijoita sekä kartoittamalla näiden vertailukohteiden käytännön kokemuksia. Vertailukohteita ovat olleet Design District Helsinki, Kumpulan Kylätila, Turun Kaupunginosaviikot ja Up with Kallio.
Kruununhaan asukkaita on haluttu osallistaa alueen kehittämistyöhön aivoriihen kautta. Idearingissä on syntynyt erilaisia ehdotuksia Kruununhaan tunnetuksi tekemiseksi.
Tietoja ja tuloksia soveltamalla on Kruununhaan tapahtumien, tilojen, toimijoiden ja tunnelmatekijöiden ympärille koottu alueen brändäämiseksi tarkoitettu malli ja toimenpide-ehdotukset. Näiden tekijöiden kautta on mahdollista vahvistaa Kruununhaan asemaa ja houkuttelevuutta Helsingin vanhana kaupunkina ja kulttuurisesti elävänä alueena.