Katsojan osa : näkökulmia katsojan huomioimiseen teatteritapahtumassa
Mykkänen, Hanna-Maija (2011)
Mykkänen, Hanna-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119083
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pohtii katsojan osaa teatteritapahtuman kontekstissa. Tutkimustyön tavoite on ymmärtää katsoja monipuolisena tekijänä, ei vain passiivisena seuraajana, ja huomioida katsojan kehollinen osa kokemuksen muodostumisessa teatteritapahtumasta. Työ painottaa katsojan havaitsemista moniaistisesti muodostuvana prosessina eikä vain näkökykyyn liittyvänä aspektina. Tarkoitus on myös tarjota teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön konkreettinen työrooli suhteessa katsojan osan mahdollisuuksien huomioimiseen.
Työ pohtii yleisiä käsityksiä katsojan osasta, ja pohjana toimivat teoreettinen kirjallisuus ja tekijän omat havaintokokemukset nykyteatterissa vallitsevista käytännöistä. Draama- ja juonilähtöisen teatterin staattisen tarkkailijan sijasta työ esittelee vaihtoehtoisia näkemyksiä katsojan osasta. Lähtökohtana on vertailla semioottis-rationaalista katsomiskokemusta suhteessa välittömään, moniaistiseen kokemukseen. Moniaistisuus painottaa katsojan fyysistä läsnäoloa teatteritapahtumassa ja huomioi teknologian vaikutukset suhteessa ihmisen kehotietämyksen muuttumiseen. Tarkoitus on myös huomioida osallistavan teatterin mahdollisuuksia korostaen katsojan valinnan valtaa ja vapaaehtoisuutta aktiivisesta osallistumisesta.
Opinnäytetyö tarjoaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön vaihtoehtoisia näkökulmia, jossa työ nähdään taiteellisesti painottuvana soveltavan teatterin kehyksessä. Työnkuvassa painottuu taidetapahtumien luominen, lähtökohtana yhteisöllisyys ja teatterin fyysinen olemus ihmisten kohtaamispaikkana. Työnkuva nähdään myös katsojien ja tekijöiden välissä toimivana sillanrakentajana ja avustajana. Teatteri-ilmaisun ohjaajan osa on uusien kokemustapojen mahdollistaja, jotta katsojilla olisi valmiuksia halutessaan kokea koko teatterin tarjoama laaja kirjo.
Konkreettisena havaintomateriaalina toimivat opinnäytetyön tekijän omat kokeiluprojektit, tutustuminen yleisötyön työnkuvaan isossa ammattiteatterissa ja ohjeet ja havainnot kokemusesityksen rakentamisesta. Esimerkit ovat sovellettavissa eri teatterikäytäntöihin ja ne antavat vaihtoehtoisen näkökulman katsojan osasta tekijän veroisena teatteritapahtumaan osallistuvana elementtinä.
Työ pohtii yleisiä käsityksiä katsojan osasta, ja pohjana toimivat teoreettinen kirjallisuus ja tekijän omat havaintokokemukset nykyteatterissa vallitsevista käytännöistä. Draama- ja juonilähtöisen teatterin staattisen tarkkailijan sijasta työ esittelee vaihtoehtoisia näkemyksiä katsojan osasta. Lähtökohtana on vertailla semioottis-rationaalista katsomiskokemusta suhteessa välittömään, moniaistiseen kokemukseen. Moniaistisuus painottaa katsojan fyysistä läsnäoloa teatteritapahtumassa ja huomioi teknologian vaikutukset suhteessa ihmisen kehotietämyksen muuttumiseen. Tarkoitus on myös huomioida osallistavan teatterin mahdollisuuksia korostaen katsojan valinnan valtaa ja vapaaehtoisuutta aktiivisesta osallistumisesta.
Opinnäytetyö tarjoaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön vaihtoehtoisia näkökulmia, jossa työ nähdään taiteellisesti painottuvana soveltavan teatterin kehyksessä. Työnkuvassa painottuu taidetapahtumien luominen, lähtökohtana yhteisöllisyys ja teatterin fyysinen olemus ihmisten kohtaamispaikkana. Työnkuva nähdään myös katsojien ja tekijöiden välissä toimivana sillanrakentajana ja avustajana. Teatteri-ilmaisun ohjaajan osa on uusien kokemustapojen mahdollistaja, jotta katsojilla olisi valmiuksia halutessaan kokea koko teatterin tarjoama laaja kirjo.
Konkreettisena havaintomateriaalina toimivat opinnäytetyön tekijän omat kokeiluprojektit, tutustuminen yleisötyön työnkuvaan isossa ammattiteatterissa ja ohjeet ja havainnot kokemusesityksen rakentamisesta. Esimerkit ovat sovellettavissa eri teatterikäytäntöihin ja ne antavat vaihtoehtoisen näkökulman katsojan osasta tekijän veroisena teatteritapahtumaan osallistuvana elementtinä.