Remontointiyrityksen liiketoimintasuunnitelma ja liiketoiminnan aloitus
Takalo, Markus (2011)
Takalo, Markus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119065
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä liiketoimintasuunnitelma perustettavalle remontointialan yritykselle. Liikeideana oli ostaa huonokuntoisia asuntoja, remontoida ne ja myydä ne. Opinnäytetyön tehtävä oli selvittää liikeidean kannattavuutta. Asuntokantaa tutkimalla löytyi Oulusta sopiva alue, jonka pohjalle laadittiin rahoitussuunnitelma.
Teoriaosiossa on koottu lyhyesti mitä liiketoimintasuunnitelman tulee sisältää. Liiketoimintasuunnitelman pohjana käytettiin useita lähteitä, joista muokattiin sopivin yrityksen tarkoitukseen.
Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmassa on kuvattu tarkasti liikeidea sekä kerrottu yrityksen toimintamalli. Markkinointisuunnitelmassa on analysoitu asuntomarkkinoita, asuntokantaa sekä asuntojen hintoja. Markkinointisuunnitelmassa on myös mietitty myynti- ja ostotavoitteita. Keskeinen osa markkinointisuunnitelmaa on kilpailijoiden ja asiakkaiden analysointi sekä millaisen suhdeverkoston tällainen yritys tarvitsisi. Myös yrityksen markkinointia on mietitty. Liiketoimintasuunnitelmassa on myös analysoitu mahdollisia riskejä.
Opinnäytetyönä tehdyn liiketoimintasuunnitelman perusteella tällainen liiketoiminta Oulun alueella olisi kannattavaa. Opinnäytetyöstä tulee olemaan paljon hyötyä mietittäessä tulevaisuuden mahdollisuuksia toimia rakennusalan yrittäjänä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä liiketoimintasuunnitelma perustettavalle remontointialan yritykselle. Liikeideana oli ostaa huonokuntoisia asuntoja, remontoida ne ja myydä ne. Opinnäytetyön tehtävä oli selvittää liikeidean kannattavuutta. Asuntokantaa tutkimalla löytyi Oulusta sopiva alue, jonka pohjalle laadittiin rahoitussuunnitelma.
Teoriaosiossa on koottu lyhyesti mitä liiketoimintasuunnitelman tulee sisältää. Liiketoimintasuunnitelman pohjana käytettiin useita lähteitä, joista muokattiin sopivin yrityksen tarkoitukseen.
Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmassa on kuvattu tarkasti liikeidea sekä kerrottu yrityksen toimintamalli. Markkinointisuunnitelmassa on analysoitu asuntomarkkinoita, asuntokantaa sekä asuntojen hintoja. Markkinointisuunnitelmassa on myös mietitty myynti- ja ostotavoitteita. Keskeinen osa markkinointisuunnitelmaa on kilpailijoiden ja asiakkaiden analysointi sekä millaisen suhdeverkoston tällainen yritys tarvitsisi. Myös yrityksen markkinointia on mietitty. Liiketoimintasuunnitelmassa on myös analysoitu mahdollisia riskejä.
Opinnäytetyönä tehdyn liiketoimintasuunnitelman perusteella tällainen liiketoiminta Oulun alueella olisi kannattavaa. Opinnäytetyöstä tulee olemaan paljon hyötyä mietittäessä tulevaisuuden mahdollisuuksia toimia rakennusalan yrittäjänä.